حاج حسین ملک بزرگ‌ترین واقف حوزه کتاب

حاج حسین ملک بزرگ‌ترین واقف حوزه کتاب


​​​​​​​سالم حسین‌زاده، کارشناس مسئول تثبیت مالکیت و پیگیری حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با قدس در زمینه اسناد و سوابق موقوفاتی مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی گفته است: براساس بررسی اسناد و سوابق موقوفاتی در تشکیلات بارگاه مقدس حضرت رضا(ع)، بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین موقوفه فرهنگی مربوط به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در آستان قدس رضوی، موقوفه «مرحوم حاج حسین آقای ملک» است. از وی هشت وقف‌نامه و حدود 64رقبه وقفی در آستان مبارک امام هشتم(ع) وجود دارد. دو وقف‌نامه از این تعداد، به‌طور اختصاصی مربوط به ساختمان موزه و کتابخانه ملی ملک در شهر تهران است، به‌گونه‌ای که در آن وقف‌نامه اشاره به منزل پدری وی در منطقه «بازارحلبی‌سازها»ی تهران و مکان فعلی کتابخانه و موزه ملی ملک در شهر تهران واقع  در میدان امام خمینی(ره) (میدان توپخانه سابق) شده است. علاوه بر این دو وقف‌نامه، در چهاروقف‌نامه دیگر متعلق به وی نیز به بخشی از درآمدهای رقبات وقفی متعلق به کتابخانه و موزه ملی ملک مبنی بر وقف این موارد به آستان قدس رضوی اشاره شده است. 
براساس این هشت وقف‌نامه، موقوفات مربوط از سال‌های 1316 تا 1348هجری شمسی توسط وی، وقف آستان مبارک حضرت ثامن‌الحجج(ع) شده است.
در بررسی اسناد و مدارک و سوابق موجود در تشکیلات آستان قدس رضوی علاوه بر موارد یاد شده، به برخی از موارد مرتبط با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و کتابخانه در آستان قدس رضوی هم برمی‌خوریم که شخص واقف یا فرد نیک‌اندیش وصیت کرده پس از مرگش، تمامی اموال و منزل مسکونی شخصی‌اش فروخته شده و برای توسعه مقوله کتاب و کتاب‌خوانی، وقف آستان قدس رضوی شود. مانند مرحوم «حسین خان شیشینه» که در سال1344 شمسی وصیت کرده منزل شخصی‌اش واقع در منطقه قلعه وزیر تهران به فروش رفته و از محل فروش آن، کتاب‌های علمی، فرهنگی و مذهبی برای کتابخانه آستان قدس رضوی تهیه و خریداری شود.
 همچنین «بانو برزگر» در سال1368 شمسی، منزل مسکونی و شخصی خود را برای اموری مانند خرید و چاپ کتاب‌های مذهبی و دینی به‌ویژه کتاب‌های معارف اسلامی و     مرتبط با مذهب تشیع اثنی‌عشری (شیعه جعفری دوازده امامی) برای آستان قدس رضوی اختصاص داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه