استاندارد دوگانه غرب تروریسم خوب، تروریسم بد

استاندارد دوگانه غرب تروریسم خوب، تروریسم بد

برخورد غرب و ایالات متحده با مقوله تروریسم، دوگانه و گزینشی است. به ‌عبارت ‌دیگر آن‌ها معتقدند تروریسم خوب و بد وجود دارد. از نگاه کاخ سفید، تروریسم خوب همسو با منافع آمریکاست ولی اگر تروریسم علیه منافع آمریکا باشد، بد خواهد بود.


​​​​​​​در چنین نگاهی گروهی مثل داعش وقتی علیه منافع آمریکا عمل می‌کند، مورد حمله قرار می‌گیرد اما وقتی همین گروه، به نفع آمریکا در سوریه وارد عمل می‌شود، به ‌طور پنهانی مورد حمایت قرار می‌گیرد. 
بررسی‌های اتفاقات چند دهه اخیر نشان می‌دهد مبارزه با تروریسم همواره بهانه‌ای برای اقدام‌هایی مانند حمله به افغانستان و عراق، ایجاد جنگ در سوریه، حمله به لیبی و سپس ایجاد جنگ داخلی در این کشور، همراهی در حمله به یمن و قتل عام هزاران کودک بوده است. دیدگاه تقسیم تروریسم به خوب و بد سبب شده نه ‌تنها غربی‌ها اقدام‌های تروریستی گروهک منافقین که طی سال‌های گذشته بیش از  17 هزار نفر را در ایران به شهادت رسانده‌اند نادیده بگیرند، بلکه همواره سعی کنند تا از این گروهک در پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. بنابراین حمایت و پشتیبانی آمریکا و متحدانش از گروهک تروریستی منافقین و همچنین چشم‌پوشی و سکوت برخی نهادهای بین‌المللی در مقابل آن‌ها با وجود تصویب قطعنامه‌ها و قوانین متعدد در راستای مبارزه با تروریسم، معیارهای دوگانه دولت‌های غربی و نهادهای بین‌المللی را به افکار عمومی جهانیان متبادر می‌کند. 
«بوریس جانسون» نخست وزیر اسبق انگلیس تنها چند روز پس از اعدام فله‌ای 
82 نفر در عربستان آن هم در یک روز، با هدف مذاکره برای انرژی رهسپار ریاض شد.
«جو بایدن» که پیشتر با بدترین واژگان، بن‌سلمان را به خاطر دست داشتن در قتل خاشقچی سرزنش و تهدید می‌کرد، در نخستین سفر خاورمیانه‌ای با ولیعهد جوان عربستان دیدار و 
گفت‌وگو کرد. 
در مجموع، تروریسم در هر شکل و نوعی مذموم و غیرانسانی است؛ نه خوب و بد دارد و نه محدود به منطقه جغرافیایی مشخصی است. بنابراین پدیده شوم تروریسم را می‌توان درد مشترک جهانیان دانست که علاج آن همکاری جمعی است. بهره‌برداری سیاسی و سکوت معنادار اروپا و آمریکا همانند واکنشی که در زمینه رخداد تروریستی حرم شاهچراغ نشان دادند، بستر را برای عرض اندام و گسترش داعش و دیگر گروه‌های تندرو حتی در دورترین نقاط اروپا و آمریکا هموار خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه