آش شله‌قلمکار آمریکایی

نگاهی به نتایج، حاشیه‌ها و پیامدهای انتخابات 8 نوامبر

آش شله‌قلمکار آمریکایی

شمارش اولیه آرای انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده نشان می‌دهد نه آن‌گونه که جمهوری‌خواهان انتظار داشتند موج قرمز (حامیان ترامپ) محقق شده و نه دموکرات‌ها در کسب اکثریت مجلس نمایندگان موفق بوده‌اند.


​​​​​​​بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، با انتخاب دوباره و پیروزی سناتور دموکرات «کاترین کورتز ماستو» در ایالت نوادا، دموکرات‌ها هم‌اکنون ۵۰ صندلی در سنا کسب کرده و موفق شده‌اند اکثریت خود در این نهاد را حفظ کنند. در مجلس نمایندگان اما جمهوری‌خواهان با کسب 211 کرسی در مقابل 204 کرسی دموکرات‌ها پیشتاز هستند.
بر اساس نتایج حاصل شده، انتخابات 8 نوامبر از چند منظر مهم بوده و مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. بسیاری تحقق نیافتن شکل‌گیری موج قرمز را به افول ترامپ تعبیر کرده‌اند. این در حالی است که میزان مشارکت شهروندان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای «چشمگیر» و بالاترین میزان در نیم قرن گذشته گزارش شده است. البته این هم بی‌دلیل نیست. شاید بتوان گفت علت اصلی مسئله، دوقطبی عمیقی است که در نتیجه اقدامات و رفتار ترامپ در بستر سیاسی ایالات متحده ایجاد شده است. همچنین بحث لغو قانون آزادی سقط جنین توسط دادگاه عالی آمریکا و دادگاه 6ژانویه که برای ترامپ و هوادارانش بسیار پر حاشیه بوده و این مسئله سبب چالشی شدن انتخابات شده است.نکته دیگر اینکه در جریان انتخابات اخیر، فرمانداران ۳۶ایالت از ۵۰ایالت آمریکا انتخاب شدند؛ از این تعداد برای نخستین بار ۱۲ تن زن بودند که رکورد جدیدی در تاریخ این کشور است. بر اساس گزارش مرکز زنان و سیاست آمریکا در دانشگاه راتگرز، رکورد پیشین ۹فرماندار زن بود که در سال۲۰۰۴ میلادی به ثبت رسید. مسئله دیگر رأی آوردن تمامی اعضای گروه جوخه یا اسکوآد بود؛ گروهی متشکل از 6عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده. این گروه در ابتدا از چهار زن منتخب در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجلس نمایندگان تشکیل شده بود. الکسندریا اوکاسیو کورتز از نیویورک، الهان عمر از مینه‌سوتا، آیانا پریسلی از ماساچوست و رشیده طلایب از میشیگان این گروه را تشکیل می‌دادند. پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، جمال بومن از نیویورک و کوری بوش از میزوری به این گروه پیوستند. 
این گروه به‌عنوان جناح چپ حزب دموکرات دسته‌بندی می‌شوند. رأی آوردن مکسول فراست، جوان 25ساله دموکرات و ضد اسرائیلی از نسل z که به متولدان اواخر دهه1990 اطلاق می‌شود و به عنوان نماینده فلوریدا انتخاب شد از نکات برجسته دیگر بود. در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به پیشتازی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، شاهد افزایش تنش و چالش بر سر توافق‌نامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران باشیم. شاید هم بتوان ادعا کرد همزمانی حضور جمهوری‌خواهان و روی کار آمدن نتانیاهو، یک راست تندرو و افراطی در اسرائیل، به معنای خاتمه یافتن برجام است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه