کتمان حقیقت موجب سوءظن دیگران می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد

کتمان حقیقت موجب سوءظن دیگران می‌شود

آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: برخی حوادث که در کشور رخ می‌دهد باید فوری و دقیق اطلاع‌رسانی شود زیرا اگر به هر دلیلی حقایق را کتمان کنیم دشمنان و رسانه‌های آن‌ها سوءاستفاده کرده و به شایعات دامن می‌زنند که متأسفانه در اغتشاشات اخیر شاهد آن بودیم.


به‌گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه در جلسه تفسیر قرآن به تفسیر آیه۱۶۱ سوره مبارکه بقره «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ» پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که موجب بدبختی و ضلالت جامعه بشریت است مسئله کتمان حق است، این موضوع از صدر اسلام تاکنون آسیب‌های زیادی به جامعه مسلمین زده؛ از این رو کتمان حقایق بزرگ‌ترین گناه است.
وی افزود: گاهی کتمان حقایق در اصول دین است و گاهی مربوط به فروع دین؛ علمای یهود و نصارا نشانه‌های پیامبر(ص) را می‌دانستند و اساساً به مدینه آمدند تا پیامبر آخرالزمان را که در تورات به آن بشارت داده شده بود ببینند، ولی وقتی پیامبر(ص) مبعوث شدند و این‌ها احساس کردند اگر به او ایمان بیاورند مقامات دنیوی خود را از دست خواهند داد، به دشمنان ایشان تبدیل شدند و از ابراز حقایق خودداری کردند که آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» ناظر به این موضوع است.
آیت‌الله فقیهی اضافه کرد: اگر کسی حقیقت را بداند و کتمان کند بی‌شک برای جامعه مشکل ایجاد خواهد کرد. کسانی که شفاف زندگی می‌کنند ظاهر و باطن آن‌ها یکی است و حقایق را بیان می‌کنند ولی کسانی که کتمان می‌کنند موجب سوءظن دیگران به خودشان می‌شوند؛ برخی از این‌ها شاید یک موضوع ساده را هم کتمان کنند ولی همین سبب می‌شود عده‌ای همین موضوعات کوچک را بزرگنمایی و از آن سوءاستفاده کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: قرآن کریم دستور داده کتمان نکنید زیرا کتمان حقایق سبب ایجاد اختلاف و تشتت و تفرقه بین مردم خواهد شد، سوءظن ایجاد می‌کند، مردم به مسئولان بدبین می‌شوند و یک موضوع کوچک و جزئی اجتماعی به یک مسئله ملی تبدیل می‌شود.
وی تصریح کرد: فضای مجازی ثانیه به ثانیه در حال انتشار مطالب بر ضد نظام است و اگر کسی اشتباه کوچکی کند در همان لحظه دشمنان، موضع‌گیری و جو شدیدی علیه کشور ایجاد می‌کنند، بنابراین اطلاع‌رسانی و بیان حقایق باید با سرعت و دقیق انجام شود تا سوءاستفاده دشمن کمتر شود. خیلی از مشکلات ناشی از کتمان برخی حقایق برای مردم است و تأخیر یک ساعته سبب ایجاد تبلیغات شدید علیه کشور می‌شود و بعداً هر قدر هم حقیقت بیان شود در پذیرش آن تردید خواهد بود و می‌گویند مخفی‌کاری شده است.
این استاد حوزه افزود: اگر قرآن تأکید زیادی بر این مسئله دارد ناشی از همین مسئله است تا بافت اجتماعی جامعه دچار خدشه نشود، از این رو آن را جزو بالاترین گناهان برشمرده، چون لعنت خدا، ملائکه و لعنت مردم شامل کسانی می‌شود که حقایق را کتمان کرده‌اند.
وی تأکید کرد: باید از حوادث گذشته درس بگیریم و در اطلاع‌رسانی در مورد برخی مسائل سرعت و دقت لازم را به خرج دهیم؛ اگر موضوعاتی نیازمند اثبات است و طبیعتاً به زمان احتیاج دارد باید در همان حدی که موضوع روشن شده حقیقت را کتمان نکنیم. قرآن و روایات روی موضوع کتمان بحث زیادی کرده‌اند و روحانیون و فضلا و شخصیت‌های والا وظیفه سنگینی در تبیین حقایق دارند؛ هنوز مردم به روحانیت اعتماد و اعتقاد دارند، آن‌ها باید حقایق را برای مردم بیان کرده و آن را کتمان نکنند و به گرداب این گناه بزرگ نیفتند.
آیت‌الله فقیهی گفت: کتمان فقط این نیست که مطالبی را بیان نکنید. کتمان دو نوع است؛ یک وقت حقیقت را می‌بینید و نمی‌گویید و یک وقت حقایق را وارونه جلوه می‌دهید و حق و باطل را به صورت 
درآمیخته به مردم می‌گویید. وی تصریح کرد: چیزی که ممکن است موجب سلب امید و اعتماد مردم به روحانیت شود سکوت بی‌موقع و کتمان حقیقت در وقتی است که باید بیان شود. نباید آن‌قدر کوتاهی شود که رهبر معظم انقلاب به‌ناچار وارد مسائل شوند و موضع‌گیری کنند. ما نباید از رهبری عزیز برای مسائل جزئی جامعه مایه بگذاریم؛ باید خودمان آگاه شویم و مسائل را حل کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه