افزایش ۶۱ درصدی روزهای ناسالم

افزایش ۶۱ درصدی روزهای ناسالم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۹ روز در این استان هوا با کیفیت نامطلوب داشتیم و نسبت به مدت مشابه سال پیش که ۴۹ روز بود، ۶۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.


اسدالله حاتمی اظهار کرد: بیش از یک سوم مساحت خراسان جنوبی جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است. اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده‌ است ولی شدیدترین کانون‌ها در سطح مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه پدیده گرد‌و‌غبار و ماسه‌های روان یکی از چالش‌ها و بحران‌های زیست ‌محیطی است گفت: گرد و غبار سبب تأثیرات نامطلوب زیست‌ محیطی از جمله مدفون شدن روستاها و آبادی‏‌ها در زیر ماسه و خاک، از بین بردن زمین‏‌ها و مزارع کشاورزی و مسدود شدن قنات‏‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود.
حاتمی به ایرنا اظهار کرد: طرح اقدام‌های پیشگیرانه و مقابله با گرد‌و‌غبار از سال گذشته در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اجرایی شد و اعتبار این طرح ۵۶۷ میلیون تومان بوده که در مناطق حفاظت شده شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه، نهبندان، بیرجند، طبس، فردوس و بشرویه انجام شده است.
وی افزود: ترکیب نامناسب دام و چرای بی‌رویه در مراتع، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خاک ریزدانه، فعالیت‌های معدنی و عمرانی، بهره‌برداری غیراصولی از اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی در سطح کانون‌های گرد‌و‌غبار واقع در مناطق حفاظت شده استان از جمله این عوامل انسانی است.
حاتمی بیان کرد: برای تحقق این اهداف، ۲۰ نیروی قرقبان از مردم محلی و مسلط به مناطق، جذب شدند و به مدت ۴۵ روز در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی حفاظت شده استان مشغول گشت و کنترل روزانه از مراتع منطقه بودند تا منطقه به لحاظ چرای غیرمجاز، بوته‌کنی، حریق، شکار غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کنترل و پایش شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه