افزایش کانون‌های ریزگرد در سرخس

افزایش کانون‌های ریزگرد در سرخس


رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس گفت: کانون‌های ریزگرد در این شهرستان رو به افزایش است و تنها راه نجات مراتع و جلوگیری از افزایش کانون‌های ریزگرد، تغییرات اقلیمی و کمبود بارش‌ها، تغییر دامداری سنتی به صنعتی است. سید علی حسینی‌کیا در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: مراتع شهرستان سرخس بر اثر چرای بی‌رویه دام و کمبود بارش و تداوم خشکسالی، فقیرتر شده است. مراتع این شهرستان حدود  365 هزار هکتار است و دامداران عشایر در 80 محله طی فصل‌های سرد سال قشلاق‌گذرانی می‌کنند.
وی افزود: همه ساله از ابتدای نیمه دوم آذر ماه، شهرستان سرخس پذیرای جمعیتی حدود 4 هزار نفر از عشایر با 90هزار رأس دام است که از شهرهای قوچان، چناران،  مشهد و نیشابور وارد منطقه می‌شوند. البته با شیوع کرونا آمار ورود عشایر تنزل یافت و امسال هم با توجه به خشکی اراضی و کمبود بارش‌ها کوچ کمتری را پیش‌بینی می‌کنیم.
حسینی‌کیا تصریح کرد: بسیاری از عشایری که وارد مراتع سرخس می‌شوند، با وجود اینکه پهنه سبزی وجود ندارد، تنها برای سلامت دام‌های خود از سرما کوچ می‌کنند و در مجموعه دامداری خود علوفه دام را خریداری می‌کنند. سال گذشته متأسفانه عشایر دو ماه زودتر کوچ را شروع کردند و تعدادی از دامداران در مراتع دام مازاد نیز داشتند که با بررسی و برخورد با متخلفان در این زمینه 20 پرونده چرای غیرمجاز تشکیل و به دستگاه  قضایی معرفی شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه