کاهش ۴۲ درصدی میانگین بارندگی در خراسان رضوی

کاهش ۴۲ درصدی میانگین بارندگی در خراسان رضوی

سرپرست اداره هواشناسی خراسان رضوی گفت: میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری تاکنون، 7/2 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به دوره آماری، حدود ۴۲ درصد کاهش یافته است.


علی اصغر دهقان پور در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه میانگین دوره آماری ایستگاه‌های بارندگی خراسان رضوی 5/5 میلیمتر است، افزود: البته میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن با 9/0 میلیمتر افزایش به 7/2 رسیده است.
وی با اشاره به اینکه سال زراعی، هر ساله با آغاز مهر ماه شروع می‌شود و ۳۱ شهریور ماه سال آینده به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد: در ایستگاه کلانشهر مشهد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 1/0 میلیمتر بارندگی ثبت شده است که سال زراعی پیش‌تر از آن در این مدت بارندگی نداشته است.
دهقان پور با بیان اینکه ۲۰ ایستگاه بارندگی سینوپتیک در خراسان رضوی مستقر است، ادامه داد: با تحلیل مقایسه‌ای بارندگی این ایستگاه‌ها مشخص شد فقط ایستگاه‌های شهرستان‌های تربت حیدریه، سرخس، قوچان، گلمکان و ریوش در سال زراعی جاری افزایش میزان بارندگی را ثبت کرده‌اند و بقیه استان‌ها نسبت به سال زراعی گذشته، کاهش بارندگی را داشته‌اند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز پیش از این گفته بود: میزان بارندگی در این استان در سال زراعی ۱۴00-۱۴۰1 حدود 9/146 میلیمتر بود که این میزان در مدت مشابه بلندمدت در استان 5/186 میلیمتر بود که نسبت به دوره بلندمدت ۲۱ درصد کاهش دارد.
خراسان رضوی با اقلیم خشک و کویری‌اش از نظر آب، وضعیتی بحرانی‌ دارد و از ۳۷ دشت این استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی‌اش افت کرده و ۹۹ درصد مساحت مشهد نیز در خشکسالی شدید قرار دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه