خلأ قدرت در لبنان

خلأ قدرت در لبنان

«میشل عون» پس از پایان دوره 6ساله ریاست‌جمهوری‌اش در لبنان روز گذشته با بدرقه هوادارانش از کاخ ریاست جمهوری خارج شد.


عون  به رویترز گفت: در خصوص ایجاد هرج‌ومرج در کشور به دلیل انتخاب نشدن رئیس جمهور جدید هشدار می‌دهم و افزود: دولت موقت نمی‌تواند در خلأ ریاست‌جمهوری کشور را اداره کند.همزمان شبکه تلویزیونی ان‌بی‌ان لبنان اعلام کرد: میشل عون فرمان پذیرش استعفای دولت موقت لبنان به ریاست نجیب میقاتی را نیز امضا کرده است.
میشل عون پیشتر نیز در گفت‌وگو با این شبکه با بیان اینکه نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان تمایلی به تشکیل دولت جدید ندارد، تصریح کرد: ما دولتی داریم که رأی اعتماد پارلمان را ندارد و یک دولت موقت است. میشل عون تأکید کرد: مقامات دستگاه قضایی مسئول مانع‌تراشی در روند رسیدگی به پرونده‌ها هستند. من 22 پرونده به دستگاه قضایی ارسال کردم که درباره هیچ یک از آن‌ها تصمیم‌گیری نشد. همچنین دادستان کل «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی را به پرونده‌های فساد متهم و دستور بازداشت وی را صادر کرد اما این دستور اجرا نشد.
وی تصریح کرد: در حوزه اقتصادی و مالی با شرکت «مک کینزی» برای تدوین طرح اصلاحات قرارداد بستیم اما این طرح شکست خورد. وی ادامه داد: ما نتوانستیم اصلاحات را در کشور اجرا کنیم، زیرا فساد قوی‌تر بود. 
نجیب میقاتی،  نخست‌وزیر لبنان ضمن رد حکم ریاستی امضا شده از سوی «میشل عون»اعلام کرد: مستعفی اعلام کردن دولت لبنان وجاهت قانونی ندارد. این دولت به کار خود ادامه خواهد داد. «المیادین» نیز به نقل از وی گفت: دولت به همه وظایف مبتنی بر قانون اساسی خود از جمله پیشبرد امور ادامه خواهد داد. باید یادآورشد چالش‌های پیش روی لبنان، تنها در بحران‌های مستمر داخلی خلاصه نمی‌شود و چالش‌های خارجی نیز در مسیر انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان به چشم می‌خورد که مداخلات عربستان و آمریکا محور عمده آن است و البته نقش فرانسوی‌ها را نیز نباید در این میان نادیده گرفت. فرانسوی‌ها تأکید دارند نقش حزب‌الله قابل تردید نیست اما سعودی‌ها بر انتخاب گزینه مخالف حزب‌الله اصرار می‌ورزند. 

خبرنگار: محیا سادات قریشی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه