علوم انسانی منبع تولید نرم‌افزار اداره و تدبیر فرد و جامعه انسانی است

علوم انسانی منبع تولید نرم‌افزار اداره و تدبیر فرد و جامعه انسانی است


​​​​​​​حجت الاسلام مهدی عبداللهی، دبیر علمی «همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: «علوم انسانی» علومی است که موضوع تحقیق آن‌ها ابعاد وجودی و کنش‌های مختلف انسانی (بما هو انسان) است. این علوم از سویی، ابعاد مختلف وجودی انسانی از قبیل وجوه فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و غیره را توصیف می‌کنند و از جانبی دیگر، برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در هر یک از ابعاد یادشده راهبرد و برنامه ارائه می‌کنند.
وی افزود: علوم انسانی منبع تولید نرم‌افزار اداره و تدبیر فرد و جامعه انسانی است. رجوع به متن و عینیت زندگی بشر امروزی نیز نشانگر آن است که در حال حاضر در تمام جهان و حتی جهان اسلام و ازجمله کشور ما، این علوم انسانی است که ذهن و زبان زندگی مردم را مهندسی کرده و به آن‌ها معنا و جهت می‌بخشد.
حجت الاسلام عبداللهی تأکید کرد: از سوی دیگر، علوم انسانی موجود در دو ساحت نظر و پیامدهای عملی از آسیب‌های فراوانی رنج می‌برند. با نگاهی گذرا به هر یک از شاخه‌های علوم انسانی آشکار می‌شود که دیدگاه‌های متعارض و مکاتب و جریان‌های ناهم‌سازی در قلمرو این علوم مدعی ارائه دیدگاه‌های معتبرند در حالی که هرگز نمی‌توان تمامی این نظریات را موجه و قابل دفاع و منطبق بر واقعیات انسانی دانست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه