پس‌لرزه‌های شناسنامه نداشتن فرش خراسان رضوی

پس‌لرزه‌های شناسنامه نداشتن فرش خراسان رضوی

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فرش دستباف فاقد‌شناسنامه موجب می‌شود که نتوان وضعیت تولیدکننده و صادرکننده آن را مشخص و کمیت و کیفیت آن را بررسی کرد.


مهدی کلالی متولی برنامه‌ریزی برای شناسنامه‌دار کردن فرش‌های ایرانی را مرکز ملی فرش ایران دانست و افزود: سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تشکل‌های مربوط نیز همکاری و همراهی خواهند کرد تا کارگاه‌های تولیدی مکلف به درج شناسنامه برای فرش شوند. 
وی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: زمانی که فرشی شناسنامه‌دار شود وضعیت تولید آن اعم از محل کارگاه، درجه کیفیت مواد اولیه، رج‌شمار و بسیاری از موارد آن مشخص و در شناسنامه درج می‌شود و مورد تأیید دستگاه‌های نظارتی قرار می‌گیرد بنابراین مصرف‌کننده با اطمینان خاطر می‌تواند فرش مورد نظر خود را خریداری‌کند.  کلالی افزود: براساس تحقیقات میدانی انجام گرفته، بیش از ۵۰درصد از تولیدات فرش خراسان رضوی به خارج از کشور صادر می‌شود اما برخی از بازرگانان استان صادرکننده نیستند و با ارتباطاتی که در تهران و تبریز دارند صادرات فرش را به تاجران آن شهرها یا برخی عمده‌فروشان واگذار می‌کنند.
وی اضافه کرد: عمده بازارهای هدف صادراتی فرش استان، کشورهای حوزه خلیج فارس، لبنان، الجزایر و کشورهای آمریکای جنوبی هستند و کشورهای همسایه شرقی خراسان رضوی که خود تولیدکننده فرش هستند فرش خراسان رضوی در آن کشورها بازاری ندارد. 
وی گفت: بنا به اظهارات برخی از بازرگانان افغانستانی، میزانی از صادرات فرش خراسان‌‌رضوی را آنان به نام فرش ایران انجام می‌دهند یا بازارهایی در کشور پاکستان وجود دارد که فرش‌های ایرانی را صادر می‌کنند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه