شرح دستورالعمل منسوب به امام صادق (ع)

شرح دستورالعمل منسوب به امام صادق (ع)


یکی از روایت‌هایی که حاوی نکات جامع و کامل برای سالکان راه و مورد تأکید عارفان بزرگ است، حدیث منقول از امام صادق(ع) است که به نام راوی آن، «عنوان بصری» معروف شده است. این حدیث توضیح کاملی از عبودیت و بندگی خداوند و راه‌های رسیدن به آن را ارائه می‌دهد و در میان احادیث عمیق عرفانی، دستورالعملی زنجیروار است که مطالب کلیدی را گام ‌به‌ گام بیان کرده است.
ابتدا به علم و تقسیم‌بندی آن به علم حصولی و حضوری یا اکتسابی و علم لدنّی اشاره کرده و بر عبودیت به‌ عنوان مهم‌ترین راه دستیابی به علم لدنّی تأکید کرده است، به ‌گونه‌ای که شاید در هیچ روایتی، عبودیت این ‌گونه جامع و کامل توضیح داده نشده است. در ادامه 9دستورالعمل بسیار مهم و کلیدی و در عین‌ حال ساده درباره آداب عبودیت بیان کرده است. لذا آیت‌الله قاضی(ره) که جامع علم و عمل و فقه و عرفان و علوم دیگر در رشته‌های مختلف معقول و منقول بود، از بین همه روایت‌ها، بر حدیث عنوان بصری تأکید بسیاری داشت، آن را برای سالکان مبتدی بهترین روایت می‌دانست و توصیه می‌کرد این روایت را بنویسند، در جیبشان بگذارند، هفته‌ای یکی دو بار بخوانند و به دستور‌های آن عمل کنند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، کتاب «حديث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن» نگاشته کاووس (محمد) روحی برندق از شاگردان  حضرت آیت‌الله بهجت و آیت‌الحق سعادت‌پرور پهلوانی تهرانی(ره) و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تلاشی است در شرح و توضیح حدیث عنوان بصری، به ‌عنوان یک بسته کامل و جامع اخلاق و عرفان عملی، که در فصل اول متن حدیث بر اساس نسخه بحارالأنوار، همراه با برگردان فارسی و گزیده نکات حدیث عنوان بصری ذکر شده و در فصل‌های بعدی به شرح فرازهای این روایت راهبردی پرداخته شده است و در فصل آخر، به ‌طور تخصصی به پژوهش درباره نقد سندی و تحلیل انتقادی نسخه‌های حدیث عنوان بصری پرداخته شده است. اهتمام اصلی نگارنده در شرح این حدیث صرفاً به پرده‌برداری از لطایف کلام صادق آل محمد(ع) و توجه دادن خوانندگان به ظرایف سخن آن امام همام(ع) معطوف است و در موارد معدود، پاره‌ای مباحث کلیدی مرتبط که توضیح و بسط بیشتری را می‌طلبید و در فهم حدیث عنوان بصری نقش اساسی دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. امید که مورد توجه اولیای الهی و چراغی فرا راه سالکان الی‌الله قرار گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه