انتشار آخرین تقریرهای «منوچهر صدوقی سها» درباره هویت فلسفه اسلامی

انتشار آخرین تقریرهای «منوچهر صدوقی سها» درباره هویت فلسفه اسلامی

جلد نخست کتاب «تاریخ عمومی فلسفه اسلامی بالمعنی الأعم یا برآمده تفاعل اسلامیات و یونانیات» اثر منوچهر صدوقی سها منتشر شد. سیدعرب می‌گوید این کتاب تحقیق معیار در تفسیر هویت فلسفه اسلامی است.


به گزارش مهر، به‌تازگی جلد نخست کتاب «تاریخ عمومی فلسفه اسلامی بالمعنی الأعم یا برآمده تفاعل اسلامیات و یونانیات» اثر منوچهر صدوقی سها، با شمارگان ۱۵۰ نسخه، ۹۲۸ صفحه و بهای ۲۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی روانه بازار اندیشه ایران شده است.
صدوقی سها از متفکران بنام عصر جدید ایران است. از دیگر آثار و مکتوبات او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تاریخ حکما و عرفا متأخرین صدرالمتألهین»، «رساله در موسیقی قدیم و چهار گفتار در فلسفه هنر»، «شرح جدید منظومه سبزواری»، «سه رساله مفرد و هفت برآورده در تفسیر و تأویل»، «فوائد در عرفان و فلسفه و تصوف و تاریخ آن»، ترجمه «مقدمه‌ قیصری بر شرح فصوص الحکم ابن‌عربی» و... .
حسن سیدعرب، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام نگاهی به کتاب «تاریخ عمومی فلسفه اسلامی بالمعنی الأعم یا برآمده تفاعل اسلامیات و یونانیات» داشته که در ادامه می‌توانید آن را مطالعه کنید.
کتاب «تاریخ عمومی فلسفه اسلامی بالمعنی الأعم یا برآمده تفاعل اسلامیات و یونانیات» اثر منوچهر صدوقی سها از آخرین تقریرهایی است که درباره هویت و رویدادهای فلسفه اسلامی صورت گرفته و از این حیث اهمیت فراوان دارد.آنچه بیش از همه اهمیت دارد اساس رویکرد هویتی این کتاب به فلسفه اسلامی است که می‌توان آن را از معدود منابع هویت‌محور در گزارش از تاریخ فلسفه اسلامی دانست. بنابراین این تمایل ذاتی کتاب حاضر باید در دو بخش صورت و محتوا مورد توجه قرار گیرد که در حقیقت راهگشای محتوا و نیز درک دقیق عنوان ظاهر کتاب خواهد بود. قلمرو هویت در این کتاب اساس تألیف آن و نیز جوهره دیدگاه مؤلف است که تمام فروع مطالب نیز بر آن استوار است. کتاب در میان منابع تألیفی و ترجمه شده از تاریخ فلسفه اسلامی، از معدود منابعی است که در آن هویت تاریخ فلسفه اسلامی برگرفته از متون برجای مانده از آن است.
ادعای اصلی پژوهش به وضوح و مطابق معیارهای مطرح شده در کتاب بیان شده است. مهم‌ترین قسمت کتاب، مقدمه نسبتاً مفصل آن است که مؤلف محترم اساس دیدگاه‌های خود را در آن طرح کرده و خوانش مطالب بعدی مقدمه و حتی متونی که به عنوان نمونه به آن استناد شده، بدون درک مقدمه کتاب ممکن نیست. اساس ادعای اصلی کتاب این است که فلسفه اسلامی و ماهیت آن برگرفته از دیدگاه متمایز حکیمان مسلمان از فلسفه یونان است و از این رو می‌توان به اصالت فلسفه اسلامی قائل شد. این دیدگاه، مرز فلسفه اسلامی یعنی هویت آن را با بزرگ‌ترین کانون تاریخی فلسفه در جهان یعنی فلسفه یونان معلوم می‌کند. بر این اساس می‌توان یکی از مهم‌ترین اقدامات مؤلف محترم را در تعیین این مرز دانست که به عنوان دیدگاه اصلی خود در آن طرح کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه