گیشه سرد سینما زیر سایه ناآرامی‌ها

نگاهی به کاهش معنادار فروش فیلم‌های در حال اکران

گیشه سرد سینما زیر سایه ناآرامی‌ها

استقبال مردم از سینما و به تبع آن فروش فیلم‌ها همواره متأثر از شرایط اجتماعی بوده و هست و صرف نظر از کیفیت فیلم‌های در حال نمایش و چینش اکران، آن چیزی که در وهله نخست موجب استقبال از سینما می‌شود وضعیت مطلوب یا دست‌کم قابل قبول شرایط اجتماعی و اقتصادی است.


​​​​​​​به طوری که می‌توان گفت یک رابطه علت و معلولی بین این دو گزاره برقرار است و سینما در نسبت با شرایط، توازن خود را حفظ می‌کند یا از دست می‌دهد. 

فروش فیلم‌ها به یک چهارم کاهش یافت
طبیعتاً ناآرامی‌های اجتماعی اخیر روی فروش فیلم‌ها هم سایه افکنده و افت مخاطب طی دو هفته اخیر به طرز چشم‌گیری قابل توجه شده و طبق گفته سخنگوی انجمن سینماداران میزان مخاطب به یک چهارم هفته‌های پیش رسیده است. البته این را هم باید در نظر گرفت که طی تعطیلات رسمی در هفته گذشته تمامی سینماهای کشور از عصر شنبه ۲ مهرماه تا پایان روز یکشنبه ۳ مهرماه و از عصر دوشنبه ۴ مهرماه تا پایان روز سه‌شنبه ۵ مهرماه به ‌طور کامل تعطیل بوده‌اند. اما به طور کلی کاهش رونق سینما در اثر شرایط فعلی جامعه در حالی اتفاق افتاد که پیشتر تمهیدات فراوانی برای رونق سینما لحاظ شده بود و با قیمت‌گذاری شناور بلیت سینماهای کشور و اکران فیلم‌های پرمخاطب، فروش آن‌ها سیر صعودی به خود گرفته و با اکران موفق آثار روی پرده، برنامه‌ریزی‌ها حاکی از اکران چند فیلم پرمخاطب در هفته‌های نخست مهرماه هم بود که فعلاً و بنا بر شرایط معلق مانده است.
البته برنامه‌ریزی‌ها برای حفظ موقعیت بدست آمده در سینما به همین جا ختم نشده بود؛ گرچه نگرانی‌هایی درباره کاهش استقبال از سینما به دلیل آغاز جام جهانی در ماه‌های پیش رو وجود داشت اما انجمن سینماداران برنامه‌ریزی‌هایی برای رونق آن صورت داده و موافقت‌های لازم برای اکران فوتبال جام‌جهانی در سینماها را پیگیری کرده بود. حالا باید منتظر ماند و دید شرایط چگونه پیش می‌رود.

نگاهی به جدول اکران
اما در ادامه به جدول فروش فیلم‌ها در روزهای گذشته نگاهی می‌اندازیم: فیلم‌هایی مانند «ابلق»، «تی‌تی» و «دوزیست» که مرز فروش 15 میلیارد تومانی را رد کرده بودند در هفته گذشته اوضاع خوبی را تجربه نکردند و به ترتیب فروش 516 میلیونی برای «ابلق»، فروش 267 میلیونی برای «تی‌تی» و 465 میلیونی برای «دوزیست» ثبت شده است. 

پسر دلفینی همچنان پرفروش است
اما در میان فیلم‌های پرفروش وضعیت «پسر دلفینی» همچنان قابل توجه است. گرچه اتفاق‌های اخیر به سیر فروش این فیلم ضربه زد با این حال در یک ماه نمایش خود 10 میلیارد و 850 میلیون تومان فروخته که یک میلیارد آن متعلق به هفت روز اخیر است. این در حالی است که بازگشایی مدرسه‌ها و تمهیداتی که تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی برای حضور دانش‌آموزان در سینما اندیشیده بودند نیز می‌توانست فروش این فیلم را به طرز قابل توجهی افزایش دهد اما سرنوشت «پسر دلفینی» نیز دستخوش حوادث اخیر شده و باید تا بهبود اوضاع صبور باشد.
پس از این سری فیلم‌های پرمخاطب با کمی اغماض می‌توان میانه جدول را به فیلم‌هایی همچون «بازیووو» با 2 میلیارد و 300 میلیون تومان، «زالاوا» با 2میلیارد، «بانک‌زده‌ها» با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و «کوزوو» با یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان اختصاص داد.

آثار کف جدول فروش
اما آمار برخی از فیلم‌هایی که در انتهای جدول فروش قرار دارند قابل تأمل است؛ به طور مثال فیلم‌هایی مانند «رؤیای سهراب» که از ابتدای اکران با شکست مواجه شدند بیش از سایر فیلم‌ها در معرض بی‌مهری مخاطبان هستند. این فیلم که در مجموع 53 میلیون تومان فروش داشته در هفته گذشته فقط 310 هزار تومان بلیت فروخته و در واقع وضعیتی که با آن روبه‌روست یک شکست مطلق در گیشه است. در کنار این فیلم‌هایی همچون «شب طلایی» با فروش کلی ۲۷۰ میلیون تومان، «نمور» ۱۲۸ میلیون تومان و «برای مرجان» ۱۲۱ میلیون تومان نیز جزو آثار کف جدول هستند که بعید به نظر می‌رسد بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند و حتی فروش متوسطی را تجربه کنند. پیش‌بینی برای وضعیت اکران در روزهای پیش رو چندان ساده نیست، اما آنچه محرز است اینکه احتمالاً تا بازگشت شرایط به روال عادی، سینماها نیز باید با مخاطبانی معدود بسازند.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه