الحاق مناطق جدید به روسیه چه اهمیتی دارد؟

پوتین فرمان پیوستن 4منطقه جدایی‌طلب اوکراین به خاک کشورش را امضا کرد

الحاق مناطق جدید به روسیه چه اهمیتی دارد؟

رئیس جمهوری روسیه در اقدامی که می‌تواند آینده جنگ با اوکراین را وارد مرحله ای جدید و البته غیرقابل پیش‌بینی کند، فرمان به رسمیت شناختن خرسون و زاپروژیا در شرق اوکراین به عنوان مناطق مستقل و سپس الحاق آن به خاک روسیه را امضا کرد.


بر اساس این گزارش، اسناد فرمان پوتین در پایگاه کرملین منتشر شده است. این در حالی است که پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده بود ولادیمیر پوتین، روز جمعه جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و دو منطقه زاپروژیا و خِرسون را به روسیه الحاق خواهد کرد. پسکوف گفته بود این مراسم، در کاخ بزرگ کرملین با امضای «توافق الحاق قلمروهای جدید به فدراسیون روسیه» برگزار خواهد شد.

یک تیر و چند نشان پوتین
همه‌پرسی برای پیوستن چهار منطقه مذکور، از هفته گذشته آغاز شد و سه‌شنبه به اتمام رسید. پس از رأی موافق اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی، مناطق مذکور درخواست رسمی خود را برای پیوستن به روسیه ارائه کردند. اوکراین و کشورهای غربی این همه‌پرسی را ساختگی و نامشروع خوانده‌اند. الحاق این مناطق به روسیه بدان معناست که مسکو ناحیه‌ای به وسعت کشور پرتغال را به قلمرو خود اضافه خواهد کرد.
یک تحلیلگر سیاسی تحول اخیر را بسیار مهم ارزیابی کرده و در پاسخ به این پرسش که الحاق مناطق شرق و جنوب اوکراین به روسیه چه اهمیتی دارد؟ می‌گوید: اهمیت این حرکت تا جایی است که به نظر من جنگ اوکراین را باید به پیش و پس از این تصمیم مسکو تقسیم کرد. علیرضا تقوی‌نیا با بیان اینکه مناطق الحاقی به خاک روسیه بسیار مهم هستند، توضیح داد: لوهانسک نزدیک به هفت، دونتسک 26 ، خرسون 29، و زاپورژیا 26 هزار کیلومتر مربع وسعت دارند. به لحاظ وسعت این مناطق در مقابل روسیه 17 میلیون کیلومتر مربعی چیزی نیستند، اما به لحاظ اقتصادی، استراتژیک و ژئوپلتیکی حائز اهمیت هستند. وی معتقد است دستاوردهای روسیه با الحاق این مناطق را به شرح زیر می‌توان فهرست کرد: نخست اینکه عمق استراتژیک روسیه افزایش پیدا می‌کند. یعنی روس‌ها با آمدن به حاشیه رود دنیپرو موقعیت مناسبی را به لحاظ مرزی با غرب اروپا و ناتو پیدا خواهند کرد؛ چرا که از گذشته راهبرد نظامی روس‌ها این بود به لحاظ سرزمینی به جایی برسند که اقیانوس، رود یا رشته کوه باشد تا بتوانند موضع پدافندی خوبی را در آنجا ایجاد کنند و قابل پیش‌گیری نباشند. نکته دوم این است که این مناطق به لحاظ کشاورزی بسیار مهم است. 
شرق اوکراین به انبار غله اروپا معروف است. از این لحاظ هم دستاورد مهمی برای روسیه محسوب می‌شود. دیگر اینکه منطقه دونتسک یک منطقه صنعتی مهم است. بسیاری از صنایع شوروی سابق و اوکراین در آنجا مستقر است. در نهایت اینکه روس‌ها به دنبال این هستند که اوکراین را تنبیه اساسی کنند و به دشمنان بالقوه خود هم بفهمانند دشمنی با روسیه و نزدیکی با ناتو برای آن‌ها هزینه‌زا خواهد بود.

دستاورد مهم برای مسکو
تقوی‌نیا در مورد تأثیرات فرمان پوتین هم عنوان کرد: با امضای این فرمان از امروز چهارمنطقه مذکور جزو خاک روسیه هستند و هرگونه تعرض به آن‌ها تعرض به روسیه است. این هشداری است که روز گذشته یک مقام روس 
داد.  
«دیمیتری پسکوف» روز جمعه در نشست خبری کاخ کرملین اعلام کرد با الحاق جمهوری‌های استقلال یافته دونباس به این کشور، حملات اوکراین به این مناطق تعرض به خاک روسیه تلقی می‌شود. پس از این به بعد مسکو برای دفع هر حمله‌ای به این مناطق هم ممکن است به سلاح هسته‌ای متوسل شود و این دست ناتو را برای دفاع از اوکراین کوتاه خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت داخلی روسیه و وضعیت جنگ در اوکراین اصلاً بعید نیست پوتین دست به اقدام اتمی بزند، گفت: آمریکا در چنین شرایطی قطعاً واکنش نشان نخواهد داد؛ چرا که در دکترین دفاعی ایالات متحده دفاع اتمی از متحدان مطرح نیست. با وجود این، واشنگتن پس از این بیشتر در تنور جنگ خواهد دمید. در نهایت اینکه روس‌ها به دنبال آن هستند با یک دستاورد نسبی به جنگ پایان دهند و به نظر این همین دستاورد مدنظر پوتین است. 

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه