ماهیگیری صهیونیست‌ها از دریای مسموم رسانه‌ای

از ادعا تا واقعیت؛نزدیکی پاکستان و اندونزی به اسرائیل

ماهیگیری صهیونیست‌ها از دریای مسموم رسانه‌ای

در حالی که تلاش صهیونیست‌ها برای ادامه روند عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای اسلامی به در بسته خورده و حتی دولتی مانند عربستان سعودی هم از ترس پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی و اعتراض احتمالی مردم در این زمینه محتاط عمل می‌کند، برخی کانال‌های خبری در فضای مجازی روز گذشته مدعی ورود هیئت‌هایی از دو کشور پاکستان و اندونزی به تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند.


اسرائیل با همراهی دولت دونالد ترامپ، ژوئن 2019 از طرحی موسوم به معامله قرن در راستای حل و فصل منازعه با فلسطینیان و همچنین عادی‌سازی روابط با دولت‌های مسلمان رونمایی کرد. اما باوجود تبلیغات گسترده محور غربی عربی تنها چند دولت از جمله امارات متحده عربی، بحرین، مغرب و سودان به این فرایند پیوستند. 

جوسازی تل‌آویو
با وجود این، زمزمه‌های پیوستن پاکستان و اندونزی به قطار عادی‌سازی روابط از کجا آب می‌خورد؟ یک تحلیلگر بین‌الملل ضمن رد این ادعا، این موضوع را در ادامه تبلیغات رژیم صهیونیستی می‌داند. 
سیدرضا صدرالحسینی می‌گوید: عامه مردم در دو کشور یاد شده به جد مخالف عادی‌سازی هستند. اندونزی از پیشقراولان در این زمینه است. به‌ویژه این جو در کشور همسایه ما پاکستان برجسته‌تر است تا جایی که در راهپیمایی‌هایی ضد صهیونیستی از جمله روز قدس شاهد حضور گسترده مردم هستیم. این روند بین دولتمردان هم هست و ادعای اخیر فقط جوسازی صهیونیست‌ها برای مسموم کردن فضا و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود است. 
پاکستان ازنظر اقتصادی این روزها در مضیقه قرار دارد. برخی معتقدند همین مسئله می‌تواند عاملی شود تا اسرائیل در همراهی با عربستان سعودی و ارائه پیشنهادهای مالی این کشور را وسوسه کرده و به فرایند عادی‌سازی روابط بکشاند. صدرالحسینی ولی با رد این مسئله می‌گوید: مشکلات اقتصادی اسلام‌آباد چیز جدیدی نیست. ریاض هم تلاش داشته با استفاده از همین نقطه ضعف در سیاست پاکستان اثرگذار باشد که برخی مواقع موفق بوده و در جاهایی هم به بن‌بست خورده است. 
در نهایت اینکه دولت شهباز شریف که به‌تازگی به قدرت رسیده از خطرات چنین ریسکی آگاه است و بعید به نظر می‌رسد چنین قماری کند. پاکستان همواره تلاش دارد با تشبیه تحولات کشمیر به فلسطین، مظلومیت مردم این منطقه را به تصویر بکشد به همین دلیل بسیار بعید است به فلسطین پشت کرده و مسیر عادی‌سازی روابط را انتخاب کند.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه