رجزخوانی «جو خوابالو» علیه اژدهای زرد

بایدن: اگر چین حمله کند، از تایوان دفاع می‌کنیم

رجزخوانی «جو خوابالو» علیه اژدهای زرد


​​​​​​​در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز مقامات آمریکایی علیه چین، این بار جو بایدن به‌صراحت به اژدهای زرد هشدار داد فکر حمله به تایوان را از سر به‌در کند وگرنه با واکنش نظامی سخت واشنگتن روبه‌رو خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی.بی.اس، وقتی مجری از وی خواست شفاف بگوید آیا ایالات متحده برخلاف اوکراین، از تایوان در صورت تهاجم چین دفاع خواهد کرد، پاسخ داد: بله. بایدن در این اظهارنظر صریح‌تر از صحبت‌های پیشین مسئله متعهد ساختن سربازان آمریکایی به دفاع از تایوان را مطرح کرده است. آمریکا مدت‌ها سیاست «ابهام راهبردی» و نداشتن تصریح در اینکه در صورت حمله به تایوان پاسخ نظامی می‌دهد یا نه، پایبند بوده است با وجود این، اظهارات اخیر عبور از این خط قرمز را نشان می‌دهد. 
اظهارات تحریک‌آمیز «جو خوابالو» علیه چین البته کاخ سفید را برای لاپوشانی آن به دردسر انداخت. «رویترز» گزارش داد: سخنگوی کاخ سفید برای توجیه این سخنانش مدعی شد سیاست واشنگتن در قبال تایوان هیچ تغییری نکرده و این کشور به اصل «چین واحد» پایبند است. با این حال، لفاظی جنجالی بایدن با ذوق‌زدگی و تشکر از سوی مقامات تایوان که چندی است احساسات و تمایلات جدایی‌طلبانه از خود نشان می‌دهند، همراه شد. در مقابل «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی گفت: تأکید می‌کنم هیچ کشور یا فردی نباید عزم قوی و اراده محکم دولت و مردم چین را برای حفظ حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود دست‌کم بگیرد.
سخنان بایدن در حالی است که تنش‌ها بین چین و ایالات متحده در هفته‌های اخیر و به‌ویژه پس از سفر ماه گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تشدید شده است. آمریکا به‌تازگی هم از تصویب کمک 4.5میلیارد دلاری به این جزیره خبر داده است. تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به‌ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه