سیلی شیلی به صهیونیست‌ها

«سانتیاگو» در حمایت از فلسطین، استوارنامه سفیر تل‌آویو را نپذیرفت

سیلی شیلی به صهیونیست‌ها

رئیس جمهور شیلی در حمایت از مردم فلسطین و در اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها از پذیرش استوارنامه‌ سفیر رژیم اشغالگر خودداری کرد.


​​​​​​​ روزنامه عبری «هاآرتص» گزارش داد: در حالی که «گیل آرتزیلی» سفیر جدید برای تسلیم استوارنامه خود به کاخ ریاست جمهوری شیلی رفته بود، «گابریل بوریچ» این مراسم دیپلماتیک را لغو کرد. این اقدام در اعتراض به شهادت نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری صورت گرفته است. «عدی طراد صلاح» روز پنجشنبه به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسید. اقدام رئیس جمهور شیلی با واکنش تند محافل دیپلماتیک صهیونیست روبه‌رو شده است. جامعه یهودی شیلی آن را یک «حادثه دیپلماتیک جدی» توصیف کرد. کمیته یهودیان آمریکا هم اقدام «سانتیاگو» را «بی‌سابقه» خواند و تأکید کرد: بوریچ یا باید عذرخواهی کند یا اینکه خطر آسیب‌های جبران‌ناپذیر به روابط طرفین را بپذیرد. در سوی مقابل، حماس از اقدام رئیس‌جمهور شیلی قدردانی کرد. عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس مصری هم در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: گابریل بوریک در آخرین دقیقه و پس از ورود سفیر اسرائیل به کاخ ریاست جمهوری، به علت دریافت گزارشی درباره جنایات صهیونیست‌ها مراسم تحویل استوارنامه سفیر اسرائیل را لغو کرد و از سفیر خواست هر چه سریع‌تر کاخ ریاست جمهوری را ترک کند... آیا رؤسا یا پادشاهان عرب چنین اقدامی انجام می‌دهند؟ زمان چنین مردان و عزت و کرامتی در این دوره پست سپری شده است.
رئیس‌جمهور جدید و جوان شیلی به مواضع ضدصهیونیستی خود معروف است. بوریچ 36 ساله پیش از این در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون این کشور تصریح کرده بود: ما از نزدیک پیگیر تحولات اوکراین هستیم ولی فلسطین سال‌هاست اشغال شده و ما از آنچه در آنجا می‌گذرد اطلاع چندانی نداریم و مهم است بدانیم در آنجا چه اتفاقاتی می‌افتد. روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» چاپ لندن، پیشتر در تحلیلی بوریچ را به رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا تشبیه و وی را «هوگو چاوز ۲۰۲۱» خوانده بود.
«بوریچ»، نامزد جناح چپ ترقی‌خواه شیلی است که از مدافعان فلسطین و حامیان تحریم کالا‌های تولید شده در شهرک‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین است. «امنون لورد» نویسنده روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» پس از انتخاب وی در یادداشتی نوشته بود: «پیروزی بوریچ خبر بدی برای اسرائیل محسوب می‌شود زیرا چپ رادیکال در آمریکای جنوبی خود را دشمن یهودیان و آن‌ها را خدمتگزار امپریالیسم اسرائیلی می‌داند. با گذشت سال‌ها، کشورهای آمریکای جنوبی ضداسرائیل شده‌اند و شعارهایی مبنی بر اینکه اسرائیل سیاست آپارتایدی را در قبال فلسطینی‌ها دنبال می‌کند، مطرح می‌کنند. این مسئله به نوعی تلاقی منافع بین خشونت و افراط‌گرایی ایدئولوژیک از طریق کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلاست».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه