خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد

سخنگوی صنعت آب کشور:

خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری گفت: امسال از نظر وضعیت منابع آبی، زیر شرایط عادی قرار داریم و با شرایطی که در سال آبی گذشته تجربه کردیم در زمینه منابع آبی کم‌سابقه بوده است.
قاسم‌زاده ادامه داد: بر اساس آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو، نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش بارندگی داشتیم که البته نسبت به شرایط عادی ۱۸درصد کاهش داشته است. این افزایش بارندگی موجب افزایش ۵درصدی ورودی در مخازن سد‌ها شده است که نشان می‌دهد تداوم سال‌های خشک می‌تواند روی ورودی مخازن اثرگذار باشد. درحال حاضر مخازن سد‌ها ۴۱درصد پرشدگی دارند که البته باید در شرایط عادی این میزان به ۵۰درصد می‌رسید.
وی عنوان کرد: امسال شاهد حدود ۳۵درصد کاهش در ورودی مخازن سد‌ها بودیم. در خروجی‌ها نیز با کنترل‌هایی که انجام شده مشکلی در تأمین آب شرب، زیست محیطی و کشاورزی نداشتیم.  قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت بارندگی در فصل پاییز گفت: احتمال می‌دهیم بارندگی در مهر و آبان پایین‌تر از حد عادی باشد، اما باوجود این پیش‌بینی‌ها با مدل‌های آبی فعلی مشکلی برای تأمین آب شرب و همین‌طور کشاورزی نخواهیم داشت.او در خصوص باروری ابر‌ها اظهار کرد: این موضوع به صورت جدی در دولت دنبال می‌شود، اما زمانی تحقق پیدا می‌کند که توده‌های هوا فعال باشند و بتوانیم با باروری سهم بارندگی را افزایش دهیم.
سخنگوی صنعت آب کشور درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در شرایط فعلی مساحت دریاچه هزار کیلومتر مربع است، در حالی که در پایین‌ترین تراز ۷۰۰ کیلومتر بود. از نظر حجم آب آن هم در حال حاضر یک میلیارد و 
۳۶۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که در سال ۹۴ و کمترین ترازی که اتفاق افتاده این رقم یک میلیارد مترمکعب بود. خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد،زیرا تراز آبی دریاچه ارومیه هنوز به کمترین عدد در سال ۹۴ هم نرسیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه