کمبود ۱۰۰ قلم دارو

کمبود ۱۰۰ قلم دارو

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ قلم دارو کمبود داریم، گفت: طرح دارویار سبب شد مشکلات کارخانه‌ها و کمبود دارویی کاهش یابد.


ناصر وحدتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل کمبود دارو اظهار کرد: دلیل اصلی این کمبود، نبود تعادل اقتصادی تولید برای کارخانجات است. امیدواریم به زودی با طرح دارویار این کمبود رو به کاهش برود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین گران شدن سایر لوازم دارو؛ مثل قوطی، شیشه، کارتن و... را هم داشتیم. بعضی از این اقلام تا دو یا سه برابر افزایش قیمت داشتند که موجب می‌شد تولید دارویی که بسته‌بندی خاصی دارد، هرگز به صرفه نباشد. تصور کنید قیمت تمام شده یک شربت آنتی‌بیوتیک کودکان 7 الی 8هزار تومان می‌شده و پس از افزایش قیمت اقلام مصرفی، هزینه خرید یک شیشه خالی آن 4 هزار تومان شد و ما برای تولید با همان قیمت قدیم، دیگر توجیهی نداشتیم.
وحدتی تصریح کرد: مسئله دیگر افزایش حقوق کارگران بود که ۵۷ درصد حقوقشان افزایش پیدا کرد. با فرض ثابت ماندن قیمت دارو و با افزایش حقوق کارگران، این بار اضافی پوشش داده نمی‌شد و کارخانه‌ها در پرداخت حقوق پرسنل خود کم می‌آوردند.
وی ادامه داد: طرح دارویار سبب شد مشکلات کارخانه‌ها و کمبود دارویی کاهش یابد. اگر در حال حاضر کمبود دارو داریم، به دلیل کمبود مواد اولیه است. از زمانی که شرکت تصمیم می‌گیرد مواد اولیه بخرد تا زمانی که به شرکت برسد، ۴ الی ۶ ماه زمان می‌برد.
وی تصریح کرد: با وجود اجرایی شدن طرح دارویار، ما هنوز کمبود داریم. حدود ۱۰۰ قلم دارو کمبود داریم که به دلیل وقفه سه ماهه و بلاتکلیفی در قیمت ارز است. تا زمانی که این وقفه پر نشده، مشکل کمبود دارو وجود خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه