شناسایی دانش‌آموزان از پایه هشتم برای درخشش در المپیادهای جهانی

رئیس اداره استعدادهای درخشان خراسان رضوی:

شناسایی دانش‌آموزان از پایه هشتم برای درخشش در المپیادهای جهانی

در‌هفته‌های اخیر خبرهای خوشحال کننده‌ای از موفقیت‌های دانش‌آموزان کشورمان در المپیادهای علمی جهانی منتشر شد.


اخباری که نشان از بالندگی علمی دانش‌آموزان ایرانی در سطح جهانی دارد. سهم دانش‌آموزان افتخار‌آفرین خراسان رضوی از المپیادهای علمی 2022 چهار مدال ارزشمند بود که سه طلا و یک نقره را شامل می‌شد. رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی به قدس گفت: با نگاهی به کارنامه و رتبه‌های بدست آمده توسط دانش‌آموزان خراسان رضوی در رقابت‌های علمی کشوری و جهانی به این واقعیت می‌رسیم که خراسان رضوی با جهش علمی خوبی روبه‌رو شده است. 

درخشش دانش‌آموزان خراسانی در المپیادهای جهانی
هادی محمدپور ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان ما هم در بخش تیم‌های اعزامی، هم تعداد و هم کیفیت مدال‌های کسب شده در المپیادهای جهانی امسال با رشد روبه‌رو بوده‌اند. در دوره پیش دانش‌آموزان استان دو مدال نقره و یک برنز بدست آوردند؛ اما در المپیادهای امسال(2022) خراسان رضوی سه مدال طلا و یک نقره بدست آورد. در المپیادهای امسال مهران طلایی که دارنده مدال برنز سال گذشته در رشته ریاضی بود توانست دست به کار بزرگی بزند و بعد از 16 سال طلای المپیاد جهانی را برای استان به ارمغان بیاورد و در همین المپیاد سید مبین رضوی مدال نقره را بدست آورد تا جمع مدال‌های دانش‌آموزان خراسان رضوی از المپیاد جهانی 2022 دو مدال طلا و نقره باشد. وی افزود: محمدحسین برکاتی دیگر دانش‌آموز افتخارآفرین ما بود که مدال نقره سال گذشته‌اش را که در رشته شیمی کسب کرده بود، در المپیاد جهانی امسال به طلا تبدیل کرد و در نهایت سهند اسماعیل‌زاده که او نیز مدال نقره المپیاد سال گذشته را بدست آورده بود، به همراه تیم المپیاد نجوم کشورمان ضمن کسب مدال طلا اتفاق بزرگی را رقم زد و با اقتدار با 9 طلا و یک نقره بر بام بزرگ‌ترین رقابت علمی دانش‌آموزان دنیا در رشته نجوم ایستاد. درباره این افتخار بزرگ باید این نکته را هم بیان کرد که تیم‌هایی که از کشورهای مختلف در المپیادهای علمی شرکت می‌کنند پنج نفره هستند و دو تیمی که از ایران با 10دانش‌آموز نخبه رشته نجوم در المپیاد جهانی 2022 شرکت کرده بودند، هر 10 دانش‌آموز مدال گرفتند و در واقع دو تیم کشورمان در رده اول و دوم ایستادند. آمریکا تیم بعدی رده‌بندی تیمی بود که توانست سه‌مدال طلا بدست آورد.

موفقیت کنکوری نخبه‌های استان 
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در بخش آماده‌سازی دانش‌آموزان نخبه برای المپیادهای مختلف و شناسایی آن‌ها از پایه هشتم بوده و از پایه‌نهم برنامه‌ریزی می‌شود تا آن‌ها بتوانند در مراحل علمی المپیادها شرکت کرده و نتایج خوبی بدست آورند. شاید به همین دلیل باشد که استان ما پس از تهران هم از لحاظ تعداد و هم کیفیت مدال‌های المپیادهای کشوری و جهانی جزو رتبه‌های برتر قرار گرفته است. محمدپور درباره نتایج بدست آمده در کنکور امسال توسط دانش‌آموزان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: برای نخستین بار هفت دانش‌آموز از استان حائز رتبه‌های تک رقمی در کنکور سراسری شدند که 6دانش‌آموز از آن‌ها در مدرسه‌های سمپاد تحصیل کرده بودند و یکی از آن‌ها از مدرسه غیردولتی بود که این موفقیت نسبت به سال گذشته که پنج دانش‌آموز با رتبه تک رقمی داشتیم، رشد قابل قبولی داشت و امسال بعد از تهران بیشترین دانش‌آموز تک رقمی کنکور را داشتیم.

توازن‌بخشی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان 
محمدپور بیان کرد: در راستای توسعه متوازن و توزیع دانش‌آموزان سمپاد در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و مهارتی اقدام‌های بسیار مؤثری انجام شده است که به عنوان نخستین استان در کشور هنرستان‌های مهارتی سمپاد برای دانش‌آموزان دختر و پسر در رشته‌های کامپیوتر و فوتوگرافیک (عکاسی حرفه‌ای) را راه‌اندازی کردیم. ضمن اینکه با هدایت دانش‌آموزان مستعد به رشته‌های ریاضی و انسانی، رتبه‌های تک رقمی دانش‌آموزان خراسان رضوی در کنکور امسال بیشتر از این دو رشته بودند. دانش‌آموزان مستعد ما ضمن کسب رتبه‌های برتر در جشنواره جوان خوارزمی در فعالیت‌ها و رقابت‌های قرآنی و پرورشی نیز در 26 کنگره ملی قرآنی رتبه نخست را کسب کردند. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه