دوگانه برجامی بایدن

همزمان با وصول پاسخ ایران، 5 هزار شخصیت سیاسی وابسته به اسرائیل از رئیس جمهور آمریکا خواستند توافق نکند

دوگانه برجامی بایدن

مذاکرات برجام حالا بیشتر شبیه بازی پینگ‌پنگ شده است، با این تفاوت که دو طرف توپ را به هم نمی‌دهند، بلکه به میانجی اروپایی تسلیم می‌کنند و او آنچه را گرفته به طرف مقابل بازی تحویل می‌دهد.


​​​​​​​گویا بار دیگر سخن منتقدان ابتدایی برجام عینیت پیدا کرده که در مذاکرات هر کدام از طرف‌ها هر وعده‌ای بدهند فایده‌ای ندارد و طرف اصلی آمریکاست. در هر حال آخر هفته گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد. به گزارش ایرنا، کنعانی این را هم اضافه کرده که متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.
این خبر در حالی هنوز روی خروجی خبرگزاری‌هاست که یک مقام آمریکایی دریافت پیام ایران را تأیید کرده ولی همان ابتدای کار ادعا کرده پاسخ ایران سازنده نیست! به ‌گزارش یورونیوز؛ ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: «ما در حال بررسی پاسخ هستیم اما پاسخ ایرانی‌ها متأسفانه سازنده نیست». این مقام آمریکایی توضیح بیشتری نسبت به آنچه پاسخ غیرسازنده ایران خواند، نداده است. این پاسخ شتابزده آمریکایی‌ها پس از آن مطرح شده است که 5هزار شخصیت بانفوذ اسرائیلی یا مرتبط با اسرائیل در نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند توافقی با ایران امضا نکند. برخی این نامه را به‌منزله یک فشار سیاسی به بایدن تلقی کرده‌اند. 
آمریکا در حالی «سازنده» بودن پاسخ ایران را زیر سؤال برده که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه نسبت به موفقیت قریب‌الوقوع مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده بود.
در مقابل محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده اما معتقد است توپ در زمین آمریکاست و جو بایدن باید تصمیم جدی بگیرد. او در صفحه توییتر خود با کنایه نوشت: «برای آمریکا، پاسخ سازنده معمولاً به معنای پذیرش شرایط ایالات متحده است. برای ایران این به معنای توافقی است که متعادل و تضمین ‌شده باشد. حالا آمریکاست که باید در خصوص سرنوشت مذاکرات احیای برجام تصمیم بگیرد». 
مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگویی گفته است: پاسخ‌های آمریکا و اروپا به سه موضوع راستی‌آزمایی، تحریم‌ها و ضمانت‌های لغو تحریم‌ها قانع‌کننده نبوده است. رویکرد ما این است که در حوزه برجام نمی‌توان مثل گذشته بلاتکلیف بود، باید گا‌م‌های عملی برای رفع تحریم‌های اقتصادی 
برداشته شود.

خبرنگار: نیک‌پندار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه