نیمی از گیشه سینمای ایران در انحصار «کمدی»

با استقبال مخاطبان، فیلم‌های طنز در صدر فهرست پرمخاطب‌ها هستند

نیمی از گیشه سینمای ایران در انحصار «کمدی»

از بیش از 30فیلم اکران شده در 6ماه ابتدایی سال جدید فقط حدود 6کمدی داشته‌ایم ولی جالب است بیش از نیمی از مجموع فروش سینماها در 6ماه ابتدایی امسال متعلق به همین 6 کمدی بوده است.


​​​​​​​کل فروش امسال سینماها تاکنون بیش از 200میلیارد است که سهم 6فیلم کمدی بیش از 120میلیارد بوده؛ البته این رقم سیال است و همچنان کمدی‌ها در حال فروش و بالا بردن آمار به نفع خود هستند. در میان 6کمدی فعلی سهم دو فیلم کمدی بسیار بیشتر از چهار فیلم دیگر بوده است. «انفرادی» حدود 60میلیارد و «سگ‌بند» نزدیک 40میلیارد فروش داشته که در مجموع می‌شود 100میلیارد تومان. فروش کمدی «شادروان» 10میلیارد بوده، تقریباً مثل قسمت دوم «چند میگیری گریه کنی؟» که آن هم بیش از 8میلیارد فروخته است. سهم دو فیلم «نقره‌داغ» و «کوزوو» از اکران کمدی‌ها خیلی ناچیز بوده چون روی هم فقط نزدیک 2میلیارد تومان فروخته‌اند که رقمی مأیوس‌کننده است.

کمدی‌های موفق 
انفرادی ساخته تیم مسعود اطیابی و ابراهیم عامریان نه فقط پرفروش‌ترین کمدی سال بلکه از نظر عددی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شده است. این فیلم حدود 60میلیارد فروخته که رقمی تاریخی است. 
انفرادی از منظر ساختار در حال و هوای آثار متأخر تیم سازنده مانند «دینامیت» و «تگزاس» است، یعنی تلفیقی است از حادثه‌های طنازانه با دیالوگ‌هایی در برخی موارد بداهه‌پردازانه و در عین حال نماهای موزیکال موزون که مخاطب را سرخوش می‌کند. این فیلم از ترکیب سه نفره رضا عطاران-احمد مهرانفر-مهدی هاشمی بهره برده که هر کدام از آن‌ها تجربه‌های خاص خود را در گونه کمدی دارند و بیشتر از همه عطاران که هرچند دارد پا به سن می‌گذارد ولی همچنان طنازی‌اش اصالتی دارد که کمتر کسی به گردش می‌رسد.
انفرادی با پخش «خانه فیلم» به مدیریت سعید خانی روی پرده رفت که ازجمله شرکت‌های قدرتمند پخش سالیان اخیر است که هم تبلیغات مکفی برای آثارش انجام می‌دهد و هم سالن‌های متعدد برای آثار فراهم می‌کند و پخش خانه فیلم در انفرادی نیز فروش 60میلیاردی را برایش رقم زده است.
«سگ‌بند» دومین کمدی موفق سال است که در اکران نوروزی روی پرده رفت و 40 میلیارد فروخت. سگ‌بند محصول تیم مهران احمدی-محمد حسین قاسمی است که این دو پیشتر کمدی بفروش «مصادره» را ساخته بودند. این فیلم با ترکیب بهرام افشاری-امیر جعفری و موقعیت‌های طنزی پیش می‌رود که ناشی از قرارگیری تیپ‌های اصلی در موقعیت‌های بلاهت‌بار است. سگ‌بند با تفکیک داستانی میان چهار فصل سال و در حال و هوای هر یک از این فصل‌ها روایت می‌شود و البته مانند هر کمدی دیگر، زمستان آن دیری نمی‌پاید تا باز به بهار برسد.
فیلم مهران احمدی با پخش «بانوفیلم» به مدیریت علی اسدزاده روی پرده رفت و هم حجم بالای سالن برای فیلم تدارک دیده شد و هم طراحی تبلیغاتی لازم به‌خصوص در آغاز و میانه اکران. بانوفیلم پخش کمدی سگ‌بند را نوروز استارت زد و استقبال مخاطبان سبب شد تا اواخر تابستان همچنان در سینماها بماند.

کمدی‌های میانه
«شادروان» که با پخش «خانه فیلم» در نوروز اکران شد تا پایان اکران نزدیک 10میلیارد و قسمت دوم کمدی «چند میگیری گریه کنی؟» که با پخش «یکتافیلم» روی پرده رفت بیش از 8میلیارد فروش داشت.
«شادروان» که برخلاف دیگر کمدی‌های سال در جشنواره فجر چهلم رونمایی شد داستانی ساده با مایه‌های مینیمالیستی داشت درباره گرفتاری‌های یک خانواده زمین‌خورده برای جور کردن هزینه کفن و دفن و ترحیم پدر. شادروان بازیگر طناز به معنای مصطلح خود نداشت و حسین نمازی، کارگردان کار ترجیح داد از امثال بهرنگ علوی و سینا مهراد (سهیلی) در موقعیت‌های طنز 
بهره گیرد.
قسمت دوم کمدی «چند میگیری گریه کنی؟» را علی توکل‌نیا به تهیه‌کنندگی برادرش حسن توکل‌نیا ساخته است. خط داستانی در حال و هوای قسمت اول فیلم و با جمع وجور کردن گروهی پیش می‌رود که کارهای مجالس عزاداری را رتق و فتق می‌کنند. 
گروه سازنده که دیگر منوچهر نوذری را نداشتند همچنان از ابوالفضل پورعرب و حمید لولایی بهره برده و کنارش با وارد کردن حامد آهنگی و اشپیتیم آرفی تلاش شده بدعت خود را هم داشته باشد.

شکست‌خوردگان طناز
برخلاف تصور، همه کمدی‌ها نمی‌توانند به گیشه مقبول دست یابند و نمونه‌اش دو فیلم نقره‌داغ و کوزوو که روی هم 2میلیارد هم نفروخته‌اند.
«نقره‌داغ» با بازی اکبر عبدی- که باز هم زن شده- با پخش «راه عرفان» به مدیریت محسن مسافرچی روی پرده رفت ولی پس از مدت‌ها اکران فقط کمتر از یک میلیارد فروخت. در فروش ضعیف فیلمی که کمدین مطرحی مثل عبدی را دارد به غیر از کیفیت تولید فیلم، بی‌تردید ضعف طراحی تبلیغاتی برای فیلم هم نقش دارد. مؤسسه پخش نقره‌داغ چنان که باید نتوانست تمهیدات تبلیغاتی مؤثری برای جلب مخاطب طراحی کند که لابد کمتر هزینه شود!
کوزوو دیگر کمدی کم‌فروش سینماها بوده؛ فیلمی که میثم هاشمی‌طبا برادرزاده مصطفی هاشمی‌طبا سیاستمدار شناخته شده، آن را ساخته است. مصطفی هاشمی‌طبا که زمانی به عنوان بازیگر در فیلمی جدی به نام «جنگ اطهر» محمدعلی نجفی بازی کرده بود حالا برادرزاده خود را کارگردان یک کمدی می‌بیند که با وجود استفاده از امثال فرهاد آییش و طراحی پوسترهای کمیک نتوانسته سهمی قابل ملاحظه از اکران داشته باشد.
کوزوو را «هدایت فیلم» به مدیریت مرتضی شایسته پخش کرده که از پیشگامان سینمای پس از انقلاب بوده ولی به هر حال زمانه عوض شده و فیلم کوزوو نتوانسته با پخش سنت‌گرای هدایت فیلم- که دیگر نه سهمی ملموس از سینماها و نه تمرکزی ویژه بر تبلیغات دارد-عایدی چندانی داشته باشد.

کمدی‌های در راه
به غیر از کمدی‌های میانه و نفروش حداقل سه کمدی بفروش آماده اکران در سینماها هستند. فیلم‌های «شیشلیک» و «بخارست» با پخش «شایسته فیلم» به مدیریت محمد شایسته آماده پخش‌اند و با توجه به سابقه این پخش در فروش بالای قسمت سوم «گشت ارشاد» به نظر می‌رسد این دو اثر نیز فروش بالایی خواهند داشت. در این میان احتمال دارد بخارست پس از محرم و صفر روی پرده رفته و بتواند پیشتاز گیشه‌ها در نیمه دوم امسال باشد. فیلم «چپ راست» دیگر کمدی با ظرفیت فروش بالاست که مؤسسه «نمایش‌گستران» به مدیریت امیرحسین حیدری مدت‌هاست در انتظار تسهیل شرایط اکران آن است. نمایش‌گستران تجربه پخش آثاری پرفروش مثل «چهارانگشت» و «زهرمار» را درکارنامه دارد و به نظر می‌رسد از «چپ راست» هم بتواند گیشه خوبی را استخراج کند.

خبرنگار: حامد مظفری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه