بازداشت خانگی خان

پلیس پاکستان منزل و محل اقامت نخست‌وزیر پیشین را محاصره کرد

بازداشت خانگی خان

نیروهای امنیتی و پلیس پاکستان خانه و محل اقامت نخست‌وزیر پیشین این کشور را در محاصره خود قرار دادند. «عمران خان» به اتهام تهدید یک قاضی زن و دو مقام ارشد پلیس در جریان تظاهرات شنبه شب در اسلام‌آباد، به نقض قوانین ضد تروریسم متهم شد.


​​​​​​​ گزارش‌ها حاکی از آن است ساعاتی پس از ارائه گزارش پلیس علیه وی، نیروهای پلیس اطراف محل سکونت خان را محاصره کردند و امکان و احتمال بازداشت نخست‌وزیر پیشین از سوی نیروهای امنیتی وجود دارد. همزمان مراد سعید، یکی از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان مدعی شد دستور بازداشت رئیس این حزب به علت اتهامات وی علیه قاضی و پلیس صادر شده است. از سوی دیگر، شاه محمود قریشی، نایب رئیس این حزب و وزیر سابق امورخارجه پاکستان نیز از اینکه دولت اسلام‌آباد قصد بازداشت عمران خان را دارد ابراز نگرانی کرده است. براساس گزارش راشا تودی، همزمان صدها نفر از هواداران خان به نشانه همبستگی، با تجمع مقابل خانه وی و بستن خیابان‌های منتهی به عمارت و سردادن شعارهایی، به این اقدام اعتراض کرده و مانع نزدیک شدن پلیس شده‌اند. حامیان عمران‌خان اعلام کرده‌اند بازداشت وی خط قرمز آن‌هاست. برخی از کاربران مدعی هستند نخست‌وزیر پیشین از خانه خود به جای دیگر گریخته است اما عمران‌خان با انتشار عکسی تأیید کرد در خانه خود است. بنابر گزارش‌ها، عمران خان فعلاً در حبس خانگی به سر می‌برد. 
عمران خان در جریان سخنرانی خود در راهپیمایی روز شنبه، اتهاماتی را علیه قاضی «زبا چودری» و همچنین سازمان پلیس، کمیسیون انتخابات پاکستان و دیگر مخالفان سیاسی خود مطرح کرده و هشدار داده بود آن‌ها باید برای رویارویی با عواقب رفتار شنیع خود آماده شوند. این سخنان سبب شد اداره نظارت بر رسانه‌های دیجیتال پاکستان، همه تلویزیون‌ها و ایستگاه‌های ماهواره‌ای را از پخش سخنرانی زنده عمران خان منع کند و خواستار اعمال محدودیت در انتشار خبرها و تصاویر مرتبط با عمران‌خان شد. این نهاد رسانه‌ای پاکستان در مورد سانسور پیشگیرانه خان توضیح داد: وی به طور مستمر نهادهای دولتی را با طرح اتهامات بی‌اساس و گسترش نفرت‌پراکنی از طریق اظهارات تحریک‌آمیز خود علیه نهادها و افسران دولتی هدف قرار می‌دهد و این سخنان نفرت‌آمیز خان مخالف حفظ نظم و قانون است و احتمالاً صلح و آرامش عمومی را برهم خواهد زد.
گفتنی است، پارلمان پاکستان در فروردین ماه گذشته پس از هفته‌ها تنش سیاسی در این کشور با رأی عدم اعتماد به عمران خان او را برکنار کرد. بسیاری از ناظران سیاسی، آمریکا را در پشت پرده برکناری وی از قدرت می‌دانند. با این حال واشنگتن، ارتش پاکستان و دولت شهباز شریف که پس از او روی کار آمد، این اتهامات را رد می‌کنند. خان از زمان برکناری از قدرت در آوریل و پس از رأی عدم اعتماد، یک رشته اعتراض‌های مردمی ضد دولتی برگزار کرده است. با این حال، گام تازه می‌تواند تنش‌های سیاسی را همزمان با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده از طرف نخست‌وزیر پیشین با هدف بازگشت به قدرت تشدید کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه