عاشورا به روایت زیدیه منتشر شد

عاشورا به روایت زیدیه منتشر شد

کتاب «مقتل الحسین من امالی‌ السیدین» اثر مهم درباره حوادث کربلا با عنوان «عاشورا به روایت زیدیه» به همت مصطفی گوهری فخرآباد و مجتبی سلطانی احمدی از عربی به فارسی ترجمه شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «مقتل الحسین فی امالی السیدین» متعلق به ابوطالب هارونی و المرشد بالله یحیی بن حسین شجری از امامان زیدی طبرستان و دیلم در سده پنجم هجری به همت مصطفی گوهری فخرآباد و مجتبی سلطانی احمدی با عنوان «عاشورا به روایت زیدیه» از عربی به فارسی ترجمه و در ۲۱۴ صفحه و در قطع وزیری توسط انتشارات آرما منتشر شد.
مترجمان در مقدمه کتاب اشاره کرده‌اند کتاب‌هایی که تاکنون درباره‌ واقعه‌ کربلا، از قدیم و جدید تألیف یا گردآوری شده، معمولاً متکی بر منابع تاریخی و حدیثی یکی از دو فرقه اهل سنت یا شیعیان امامی بوده و هنوز مقتل امام حسین(ع) براساس گفته‌های سایر فرقه‌ها همچون زیدیه و اسماعیلیه مورد بازخوانی و واکاوی جدی قرار نگرفته است.
اهمیت این موضوع شاید از این نظر باشد که گاه این فرقه‌ها از منابع و راویان خود علاوه بر منابع عمومی بهره برده‌اند و حاصل کار، گزارش‌هایی متفاوت و گاه غریب درباره‌ این حادثه بوده است.
یکی از منابع تازه‌ منتشر شده، کتاب «مقتل الحسین من امالی السیدین» است که برگرفته از امالی دو امام بزرگ زیدی متقدم به نام‌های ابوطالب یحیی بن حسین هارونی -درگذشته ۴۲۴ قمری- و المرشد بالله یحیی بن حسین شَجَری -درگذشته ۴۷۹ قمری- است.
این اثر نتیجه پژوهش عبدالرزاق حرزالدین فرزند شیخ محمد حسین حرزالدین از مورخان زبده نجف و مؤلف معارف الرجال، کاوشی در متون زیدیان درباره امام حسین(ع) است. وی آنچه را درباره امام حسین(ع) در دو کتاب امالی کهن بوده جدا کرده و به صورت یک کتاب مدون ساخته است.
نخست امالی امام ابوطالب یحیی بن الحسین که کتاب مهمی با نام تیسیر المطالب دارد و دیگری امام المرشد بالله یحیی بن الحسین بن اسماعیل در کتاب الاثنینیه و الخمیسیه. امام ابوطالب متولد آمل در سال 340 امام زیدیه در دیلم بود و سال 424 درگذشت. تیسیر المطالب او مواد زیادی را درباره رویدادهای صدر اسلام در خود حفظ کرده است. المرشد بالله نیز عالم زیدی در ری و دیلمان بود و مرتب برای یافتن احادیث به شهرهای مختلف سفر داشت؛ وی 15 ربیع‌الثانی 479 درگذشت.
درمجموع 106 روایت کوتاه و بلند بر اساس منابع پیش‌گفته در این کتاب فراهم آمده است. هر روایت مسند یعنی همراه با سند است و برخی از آن‌ها مطالب تازه و قابل توجهی دارند.
از دیگر ترجمه‌های مشترک مجتبی سلطانی احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور و مصطفی گوهری فخرآباد عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد چهار کتاب زیر است.
کتاب نخست میثاق‌داران صبح: مدافعان علوی در بارگاه اموی ترجمه‌ اخبار الوافدات من النساء و اخبار الوافدین من الرجال من اهل البصره و الکوفه علی معاویه‌ بن‌ ابی‌سفیان، دوم کتاب محبوب بلامنازع ترجمه‌ المراتب فی فضائل امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب، سوم کتاب تراز ایمان ترجمه‌ بغیة الطالب لایمان ابی‌طالب، چهارم کتاب چهل از چهل در فضائل امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب ترجمه الاربعون عن‌ الاربعین فی فضائل امیرالمؤمنین
 علی‌بن‌ابی‌طالب است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه