شبیه‌خوانی زنان روستای فدیشه نیشابور ثبت ملی شد

شبیه‌خوانی زنان روستای فدیشه نیشابور ثبت ملی شد


​​​​​​​مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مراسم شبیه‌خوانی زنان روستای فدیشه به شماره ۲۶۱۶ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس(معنوی) ملی کشور ثبت شد. سید جواد موسوی اظهار کرد: روستای فدیشه شهرستان نیشابور از معدود نقاط در سطح کشور است که در نظام آیینی آن، سنت شبیه‌خوانی زنان، حضور پایدار و ریشه‎دار دارد. حضور این سنت در کنار تعزیه عمومی روستا که یکی از باشکوه‎ترین مجالس شبیه‌خوانی خراسان است، حاکی از جایگاه بارز تعزیه و تعزیه‌خوانی در نظام آیینی عاشورایی است.
وی ادامه داد: فدیشه از جمله مهم‌ترین نقاط در منطقه نیشابور است که اقشار مختلف جامعه و گروه‌های مردان و زنان در سنین گوناگون از دیرباز در برگزاری مراسم بزرگداشت اهل بیت(ع) اهتمام ویژه‎ای از خود نشان داده‌‎اند.
موسوی اظهار کرد: مهم‎ترین جلوه‎ این اهتمام در دهه اول ماه محرم و سوگواری امام حسین(ع) خود را نشان می‌دهد.
او تصریح کرد: مراسم شبیه‌‎ روستاهای مجاور در این مسیر است. همین موضوع موجب شده شبیه‌‌خوانی فدیشه به شهرت قابل ذکری در استان دست یابد و مراسم شبیه‌خوانی فدیشه در روز عاشورا یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های عاشورایی در استان است.
موسوی افزود: حضور تعزیه در نظام آیینی فدیشه محدود به روز عاشورا نیست بلکه در دهه اول ماه محرم هر روز عصر این مراسم برگزار می‎شود. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه