آمارها حاکی از تسریع در پرداخت وام ودیعه مسکن است

جوابیه بانک مرکزی به گزارش قدس درباره سرگردانی مستأجران در دریافت وام حمایتی

آمارها حاکی از تسریع در پرداخت وام ودیعه مسکن است

پرداخت وام ودیعه مسکن در نظام بانکی کشور از دو سال پیش راه افتاده بود.چندی پیش روزنامه قدس براساس مشاهده‌های میدانی خبرنگارش گزارشی در این باره تهیه کرده بود. براساس این گزارش عمده بانک‌ها به شیوه‌های مختلف از پرداخت تسهیلات به مستأجران سر باز می‌زنند


شعبی که نامشان در سامانه وزارت راه‌وشهرسازی برای پرداخت تسهیلات درج ‌شده و براساس آخرین پیامی که از سامانه صادر می‌شود، باید پاسخگوی تقاضای تسهیلاتی مستأجران می‌بودند، اما به لطایف‌الحیل، دور زدن طرح حمایتی دولت و بخشنامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی را در دستور کار قرار داده‌اند.
در واکنش به این گزارش، بانک مرکزی پاسخی برای روزنامه قدس ارسال کرده که براساس قانون مطبوعات در ادامه آمده است.

واکنش بانک مرکزی به گزارش قدس
بانک مرکزی نوشته است: باسلام؛ احتراماً به اطلاع می‌رساند، روزنامه قدس با انتشار مطلبی مورخ 10‏‏‏‏‏‏‏/05‏‏‏‏‏‏‏/1401 با عنوان «وام ودیعه مسکن و سرگردانی مستأجرها» به طرح مطالبی درخصوص پایین بودن ضریب نفوذ تسهیلات کمک ودیعه مسکن و مقاومت بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات پرداخته، در ادامه درخصوص مطالب مطرح شده توضیحاتی به شرح زیر ارائه می‌شود که طبق قانون مطبوعات باید در همان صفحه و اندازه قلم منتشر شود.

تسریع در پرداخت وام ودیعه مسکن
آمارها حاکی از این است که روند پرداخت وام ودیعه مسکن در بانک‌های مربوط شتاب گرفته است به طوری که در یک ماه گذشته، تعداد 35هزار و 616 پرونده برای متقاضیان معرفی‌شده به بانک‌های مربوط تشکیل شده که از این تعداد 14هزار و850 نفر به میزان ۸هزارو۶۱۶میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن خود را دریافت کرده‌اند.
در همین خصوص، بانک مرکزی پس از اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار، سهمیه بانکی و استانی را به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به سیستم بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه‌وشهرسازی و ارائه اجاره‌نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت نام اولیه را انجام می‌دهند.
پالایش اولیه در وزارت راه‌وشهرسازی برای بررسی مالکیت مسکن متقاضی انجام شده و واجدان شرایط پس از دریافت پیامک تأیید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. در شبکه بانکی نیز با استفاده از سامانه سمات استعلام وام مسکن، جعاله و ودیعه فعال برای متقاضی انجام شده و اگر متقاضی فاقد تسهیلات مربوط باشد فرایند تشکیل پرونده انجام شده و تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.  
همچنین از دیگر شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن متأهل بودن متقاضی تعیین شده است. علاوه براین برای بانوان مجرد شرط سنی ۳۵سال به بالا و برای آقایان مجرد نیز شرط سنی ۴۵سال به بالا تعیین شده است.
در این زمینه نکات زیر به منظور روشنگری افکار عمومی باید مد نظر قرار گیرد:
1.به منظور تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران، موضوع اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در جلسه مورخ 31‏‏‏‏‏‏/3‏‏‏‏‏‏/1401 شورای پول و اعتبار مطرح و «شورای پول و اعتبار، با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف‌های فردی 1000، 700 و 400 میلیون ریال به ترتیب در تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری و از محل منابع بانکی موضوع ماده(4) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی 400هزار میلیارد ریال در سال 1401) موافقت نمود».  براین اساس توزیع بانکی مربوط به اعطای تسهيلات مزبور در سال جاری تعیین و به بانک‌های عامل ابلاغ شد.
2.به منظور تسریع در اعطای تسهیلات مزبور و رفع ابهامات بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات یادشده، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏‏‏‏- استانی تسهیلات مذکور پس از پیگیری‌های مکرر از وزارت راه‌وشهرسازی و برگزاری جلسات کارشناسی، تهیه و در تاریخ 6‏‏‏/4‏‏‏/1401 به بانک‌های عامل ابلاغ شد.‏

برچسب ها :
ارسال دیدگاه