فرودگاه مشهد گواهی‌نامه فرودگاهی ندارد

فرودگاه مشهد گواهی‌نامه فرودگاهی ندارد

دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، مقصر اصلی را گرمای هوا، سوخت‌گیری هواپیماها تا حداکثر مجاز پر کردن تانکر سوخت و کیفیت نامناسب رنگ روی باند فرودگاه عنوان کرد. به گزارش قدس آنلاین، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:  - فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد دوبانده است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن یعنی باند «۱۳ چپ» رخ داده است.
- تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز و قبل از بلند شدن و در سرعت بالا حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعمل‌ها موظف به پرواز بوده‌اند و با توجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله، خلبانان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شده‌اند.
- در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده به منظور سوخت‌گیری کم در ایستگاه‌های خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاه‌های مقصد، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد اقدام‌کرده‌اند که این رفتار در صورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما، غیرمجاز نیست. 
- شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه‌های کشور به طور مستقیم در وقوع رویدادها تأثیر داشته است.
- فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهره‌برداری می‌شود که تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی نشده است.
- گزارش‌های بررسی حوادث سازمان نشان می‌دهد کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز به وجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌کند.
- توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد شامل قدرت ترمزگیری و رنگ‌آمیزی صادر شده که تاکنون اقدام‌های اصلاحی انجام نشده است.
- شرکت‌های هواپیمایی تا رفع مشکل باند فرودگاه مشهد، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد جلوگیری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه