«غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت» روانه بازار نشر شد

«غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت» روانه بازار نشر شد

به گزارش قدس، کتاب «غدیر در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت» اثر محمدیعقوب بشوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 160 صفحه به چاپ رسید. با مطالعه تفاسیر اهل سنت به دست می‌آید که صدها آیه قرآنی به رهبری امیرمؤمنان(ع) دلالت دارند و ویژگی‌های گوناگون آن امام همام را برمی‌شمارند.
اثر حاضر نیز با توجه به کثرت ارجاعات به فضائل علی(ع) در منابع اهل سنت، موضوع غدیر در قرآن را بررسی کرده است. بر اساس پژوهش‌ها و استدلال‌های این نوشتار، از رهگذر تفاسیر اهل سنت درمی‌یابیم پیش از اعلام ولایت در غدیر، آیه تارک، آیه نصب و آیه ابلاغ نازل شده بود که همه این آیات مستقیماً ناظر به مسئله ولایت علی(ع) و غدیر خم هستند. این آیات اهمیت مسئله ولایت را بر همگان آشکار می‌کند تا با این عوامل الهی همراهی کنند. این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به «آیه ولایت» می‌پردازد، پس از بیان معنای ولایت در لغت و اصطلاح، شأن نزول این آیه تبیین و سپس نظر مفسران و دانشمندان اهل سنت درباره مصداق ولی در آیه ولایت تشریح شده است. در ادامه نیز راویان حدیث ولایت معرفی و تفسیری از این آیه آمده، همچنین ارتباط آیه ولایت با غدیر بیان و به ولی بودن امام علی(ع) در زمان پیامبر(ص) نیز پرداخته شده است.
نویسنده در دومین فصل به «آیات نازل شده درباره ولایت، پیش از غدیر خم» پرداخته که در این میان، آیه «تارک»، آیه «نصب» و آیه «ابلاغ» ذکر شده و شأن نزول هر یک از آن‌ها آمده، همچنین، دیدگاه مفسران اهل سنت نیز در خصوص آیه یاد شده تشریح شده است.
در سومین و آخرین فصل از این کتاب به «آیات نازل شده درباره غدیر پس از اعلام ولایت» پرداخته شده است؛ در این فصل آیه «اکمال» و آیه «سئل سائل» معرفی و شأن نزول این آیات به همراه تفسیری از آیه ذکر شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه