روستای «چنار» جادوی طبیعت در بهشت شرقی

روستای «چنار» جادوی طبیعت در بهشت شرقی

چنار روستای زیبایی از توابع شهر نوخندان و مرکز دهستان درونگر شهرستان درگز است که با فاصله ۴۵ کیلومتری از غرب درگز در منطقه کوهستانی نزدیکی مرز ایران- ترکمنستان قرار دارد. در قسمت شمالی روستای چنار، رودی به نام درونگر - که از به هم پیوستن دو رودخانه شارک و شمخال تشکیل شده‌است- کشت برنج را به اصلی‌ترین پیشه اهالی این روستا و روستاهای اطراف تبدیل کرده و مناظر زیبایی را پیرامون آن شکل داده است.
اهالی این روستا که بیشتر آن‌ها از ایل و طایفه افشاری هستند، هرچند در گذشته‌های دور به زبان ترکی تکلم می‌کردند اما در گذر زمان، کردی(کرمانجی) زبان غالب اهالی چنار شده است. در مورد وجه تسمیه «چنار» هم گفته شده، وجود یک درخت تنومند چنار با قدمتی نزدیک به هزارسال در کنار قلعه قدیم روستا، دلیل اصلی انتخاب این نام (چنار) بوده است.
روستای چنار با داشتن رودخانه‌ای پرآب، چشمه‌سارهای فراوان، جنگل‌های انبوه، زمین‌های حاصلخیز و نیز مراتع غنی و سرسبز با چشم‌اندازهای بی‌نظیر و وجود انواع گونه‌های حیات‌وحش در کوهستان‌هایش، در زمره یکی از مناطق زیبا و بهشتی کشور قرار گرفته است.
این درحالی است که منطقه درونگر، منطقه‌ای زیبا و سرسبز، با آب فراوان و زمین‌های حاصلخیز در شمال شرق ایران است. این منطقه از شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به نوخندان، از جنوب به کوه‌های قره‌داغ و پارک تندوره و از غرب به کوه‌های اسلمه، دره شمخال و دُربادام محدود می‌شود.
قلعه چنار که به روستاهای مجاور، مشرف و هم محل حمله و هم دفاع بوده است، در آن زمان در قبال رشادت‌های مردم مبارز منطقه در مقابل تجاوزگری‌های ترکمن‌ها، به همراه زمین‌های اطراف قلعه به آنان هدیه داده شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه