هنر نقالی دغدغه مدیران نیست

در نشست خبری پنجمین جشنواره پرده‌خوانی غدیر مطرح شد

هنر نقالی دغدغه مدیران نیست

نشست خبری پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با حضور مرشد میرزاعلی؛ دبیر جشنواره، علیرضا حبیبی؛ مدیر رادیو فرهنگ و   امیرحسین سمیعی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.


​​​​​​​ میرزاعلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در این دوره ۲۱۰ اثر به دبیرخانه ارائه و از مجموع ۵۰ اثر ۳۳ اثر برای بخش نهایی انتخاب شده که به صورت رقابتی واقعه غدیر را روایت و نقالی می‌کنند. 
وی با بیان اینکه این انتخاب‌ها در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال صورت گرفته گفت: در بخش آقایان و بانوان نفر اول تا سوم داریم، البته این مجزا کردن دو بخش تفکیک جنسیتی نیست بلکه به خاطر نوع اجرا و تفاوت‌های آن است.
میرزاعلی با تأکید بر اینکه امسال رادیو فرهنگ کنار ماست و پخش تلویزیونی هم خواهیم داشت، ادامه داد: امسال جشنواره در دو بخش رادیویی و میدانی برگزار می‌شود و در بخش میدانی آثار در میدان امام حسین(ع) و ایستگاه مترو میدان ولیعصر(عج) اجرا می‌شوند.

نقالی کاربرد ویترینی دارد
میرزاعلی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به نقالی تأکید کرد: متأسفانه این هنر دغدغه مدیران نیست و نهادها و وزارتخانه‌های مختلف همچون فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و گردشگری و... توجهی به هنر نقالی ندارند. در حالی که امروز خیلی‌ها با فرهنگشان روی جوانان ما تأثیر گذاشتند؛ چرا ما نباید علاقه‌مند به شاهنامه، عطار و روایتگری داشته باشیم، چرا فرزندان ما نباید تفکر ایرانی اسلامی داشته باشند؟ فقط جایی که ویترین بخواهیم از نقالی استفاده می‌کنیم.  

رادیو فرهنگ در کنار جشنواره نقالی است

در ادامه حبیبی نیز تصریح کرد: رادیو فرهنگ به واسطه رسالت ذاتی خود که پاسدار هنر متعالی ایرانی اسلامی است در این مسیر در کنار حوزه هنری ایستاده و هر شب نقالی علوی را از رادیو پخش خواهیم کرد و از دو چهره شاخص با نام و نشان فرهنگ‌یار ملی تجلیل می‌کنیم. نقالی یک میراث معنوی است و باید از آن پاسداری کرد؛ توجه به میراث‌بانان و تجلیل از آن‌ها نیز کار درخوری است که در حوزه شروع شده و رادیو فرهنگ در کنار هنر متعالی اسلامی است.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه