آغاز واردات خودرو در 6ماهه دوم

سخنگوی دولت در پاسخ به قدس وعده داد

آغاز واردات خودرو در 6ماهه دوم

بررسی اعتراض‌ها به حذف یارانه معیشتی به اتمام رسیده و افرادی که در بازبینی مستحق شناخته شده‌اند، این ماه یارانه سه ماهه را دریافت خواهند کرد.


​​​​​​​این را سخنگوی دولت اعلام کرد و افزود: آن دسته از افرادی هم که از اول یارانه دریافت نمی‌کردند و در سال‌های گذشته امکان ثبت‌نام آن‌ها نبود، در این مرحله اگر مستحق شناخته‌شده باشند یارانه معیشتی را به‌صورت کامل دریافت خواهند کرد.
علی بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره دلیل معطل ماندن آیین‌نامه نحوه واردات خودرو و ابراز نگرانی برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در خصوص واگذاری واردات خودرو به شرکت‌های خودروسازی که خود عامل نابسامانی بازار بوده‌اند، با تأکید بر اینکه آیین‌نامه واردات خودرو مدت‌ها پیش‌ازاین از سوی وزارت صمت تحویل دولت شد و در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب هم رسید، اظهار کرد: موادی از این آیین‌نامه در دولت با مخالفت اعضای کابینه  مواجه شد، با این شائبه و برداشت وزرا که ممکن است منجر به انحصار در واردات بشود. به‌همین دلیل هم به کمیسیون اقتصادی دولت برگشت تا مورد بازبینی قرار گیرد که این کار طول کشیده است.

انحصاری برای واردات خودرو در کار نیست
دبیر هیئت دولت اضافه کرد: ممکن است نمایندگان مجلس همان مصوبه و متن اولیه را دیده باشند که ابراز نگرانی کرده‌اند. علی بهادری با تأکید بر اینکه دولت اصرار دارد واردات به نحوی نباشد که منجر به انحصار شود بلکه باید انحصار را از بین ببرد، تصریح کرد: چارچوب‌هایی تدوین‌شده تا همه‌کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، بتوانند برای وارد‌ات خودرو اعلام آمادگی کنند. از طرفی این واردات نباید برای تولید داخل مخرب باشد، بلکه  باید تقویت‌کننده کمی و کیفی تولید داخل باشد و منجر به انتقال فناوری بشود. همزمان منابع ارزی لازم که مورد تأیید بانک مرکزی باشد و به منابع کشور ضرری وارد نیاورد برای آن تأمین شود.

واردات خودرو در نیمه دوم سال
وی با اشاره به اینکه این موارد تأمین‌شده و لایحه چند جلسه‌ای‌است که در دستور کار دولت قرار دارد، اما بررسی آیین‌نامه‌های تکلیفی و فوری به‌ویژه آیین‌نامه‌های بودجه رسیدگی به آن را با تأخیر روبه‌رو کرد، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که واردات عملی خودرو چه زمان انجام خواهد شد؟ گفت: اگر  دوباره ایرادی به آیین‌نامه وارد نشود و به تصویب برسد، می‌توان انتظار داشت در نیمه دوم سال واردات خودرو کلید بخورد.

مردم نباید دسته‌بندی شوند
وی در خصوص اجرای قانون عفاف و حجاب هم با یادآوری اینکه ابلاغ این قانون در سال 94صورت گرفته و ابلاغ دوباره‌ای در کار نبوده، گفت: همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم و پیشرفت امور مستلزم توجه به قانون و تحقق نظم شهری است و تحقق حقوق شهروندی نیز مستلزم توجه به همین قانون است. اما نباید هیچ‌گونه دسته‌بندی در مورد مردم صورت گیرد و همه مردم باید از تمامی حقوق خود بهره‌مند شوند که این را رئیس قوه قضائیه نیز به ظرافت بیان کردند.

آیین‌نامه کولبری و ته‌لنجی نهایی شد
سخنگوی دولت در خصوص تصمیمات دولت برای کولبران هم  اظهار کرد: آیین‌نامه ساماندهی کولبران و «ته لنجی» نهایی شده و در حال اصلاحات ویرایشی است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه