printlogo


حرم مطهر رضوی با هزاران شاخه گل به استقبال نوروز می‌رود
بهار گل‌ها در بهشت امام رضا(ع)


نوروزعلی بسطامی در کتاب «فردوس‌التواریخ» درباره صحن جدید حرم مطهر رضوی نوشته «صحن جدید... اولاً باغی بود و قدری از مزارات و...» این یعنی حرم مطهر از همان سال‌های دور که باغ و بستان‌های طبیعی، شهر و دیارها را رونق می‌دادند، با درخت و گل زیباتر می‌شده است. اصلاً همین باغ پایین پای حضرت جایی بوده که مردم برای رسیدن به روضه منوره از آن عبور می‌کردند و خودشان را به امام رضا(ع) می‌رساندند. حرم امام هشتم(ع) به عنوان جایی برای یافتن قرار و آرامش، در همیشه تاریخ پر از همه نمادهای خوبی و زیبایی و شکوه بوده است. تذهیب‌ها و اسلیمی‌ها و مقرنس‌ها بر جان زائران و مجاوران می‌نشینند، آینه‌کاری‌ها دل‌ها را روشن می‌کنند و گل‌ها که آرامش‌بخش و روح‌افزایند. حالا سال‌هاست در مناسبت‌های مختلف به‌خصوص اعیاد مذهبی و نوروز، حرم مطهر گل‌آرایی می‌شود تا صحن و سرای حضرت علاوه بر نور و جلای باطنی‌اش، ظاهری زیبا و باطراوت هم داشته باشد و چشم‌های دنیایی ما هم روشن به این زیبایی شود. 
این گل‌ها نذرهای اهدایی از سوی تولیدکنندگان گل و گیاه کشور عزیزمان، ایران است. تولیدکنندگان در شهرهای مختلف ایران هرساله تعدادی گل برای مضجع شریف امام رضا(ع) و برای مناسبت‌های مختلف درنظر می‌گیرند و هر کدامشان دعا و طلب خیری را به ساقه گل‌هایشان می‌آویزند و گل‌ها را روانه مشهد می‌کنند تا اگر خودشان نتوانستند به پابوس امامشان برسند، گل‌هایی که با دست‌های خودشان کاشته‌ و پرورش داده‌اند حریم مطهر امام رئوف(ع) را مزین کنند.
علاوه بر گل‌آرایی روزانه مضجع مطهر رضوی، در روزها و ایام خاص گل‌آرایی‌ها به شکل ویژه‌تری در حرم مطهر انجام می‌شود. مثلاً نوروز سال گذشته بود که صحن‌ها و آب‌نماها با کالانکوآ، بنفشه، همیشه بهار، شب‌بو و جعفری گل‌آرایی شدند و درختچه‌های یاس هلندی و گل آزالیا برای گل‌آرایی نیم طبقه‌های صحن‌های آزادی و انقلاب اسلامی و دور تا دور صحن پیامبراعظم(ص). امسال نیز هزاران شاخه گل قرار است به استقبال از زائران امام رضا(ع) آغوش بگشایند.