printlogo


رئیس پلیس راهور مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان بیان کرد
اجرای محدودیت‌های ترافیکی اطراف حرم امام رضا(ع) از امشب
در واپسین ساعات سال 1401 مشهد به خاطر مضجع نورانی امام هشتم(ع) یکی از پرطرفدارترین شهرها برای سفرهای نوروزی، بیش از پیش حال و هوای میزبانی به خود گرفته است به خصوص اینکه نوروز امسال پس از چند سال، رهبر معظم انقلاب هم برای سخنرانی نوروزی به حرم مطهر رضوی می‌آیند و این وظیفه میزبانی ما را مضاعف می‌کند.


​​​​​​​یکی از مهم‌ترین موضوعات در نوروزهای مشهد بحث ترافیک و تردد زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) است که معمولاً با محدودیت‌های ترافیکی مدیریت می‌شود. به همین منظور به سراغ فرمانده پلیس راهور مشهد و رئیس پلیس راه خراسان رضوی رفتیم و با آن‌ها گپ و گفتی کوتاه داشتیم.

آماده‌باش 90 درصد نیروهای پلیس راهور مشهد در اطراف حرم رضوی
رئیس پلیس راهور مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر محدودیت‌های ترافیکی روز اول فروردین همزمان با سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مشهد اظهار کرد: محدودیت تردد روز اول فروردین ادامه همان محدودیت‌های تردد و توقف در معابر پیرامونی حرم مطهر است که از ساعت ۲۴ یکشنبه ۲۸ اسفند (امشب) آغاز و تا ساعت ۲۴ سه‌شنبه اول فروردین ماه تداوم دارد.
سرهنگ عباس عابدینی تشریح کرد: بر این اساس طی بازه زمانی مذکور، تردد و توقف وسایل نقلیه در محورهای چهارگانه منتهی به حرم مطهر رضوی ممنوع خواهد بود، این محورهای چهارگانه شامل میدان بسیج، تقاطع نواب، چهارراه مقدم و تقاطع شهدا به سمت حرم امام رضا(ع) است که به طور کامل در اختیار عابران پیاده خواهد بود.
وی افزود: علاوه بر عابران پیاده، اتوبوس‌ها نیز امکان تردد در خطوط ویژه‌ای که برای سوار و پیاده کردن مسافر در نظر گرفته شده دارند، به تاکسی‌ها بسته به مقتضای شرایط شاید اجازه تردد به صورت محدود بدهیم.
رئیس پلیس راهور مشهد با بیان اینکه تردد اتوبوس‌ها از خطوط ویژه‌ است و تهدیدی برای عابران محسوب نمی‌شود، متذکر شد: در عین حال همزمان با اجرای این طرح ترافیکی ویژه در این محورها، مسیر ورود عابران به ایستگاه‌های ویژه اتوبوس با راه‌بندهایی محدود می‌شود تا حادثه‌ای برای عابران پیش نیاید.
عابدینی تأکید کرد: این محدودیت‌های تردد در خصوص موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها هم وجود دارد. 
وی محدودیت‌های ترافیک را تحت تأثیر حضور عابران پیاده در مسیرهای منتهی به حرم رضوی دانست و گفت: ما محدودیت‌ها را در سه لایه اندیشیده‌ایم و چیزی که عنوان شد مربوط به نزدیک‌ترین لایه به حرم است، اگر حجم عابران در روز اول فروردین بیشتر از پیش‌بینی‌ها باشد ممکن است محدودیت تردد وسایل نقلیه در لایه‌های دوم و سوم هم اجرا شود. 
رئیس پلیس راهور مشهد تصریح کرد: با 100درصد توان پرسنلی و لجستیکی پای کار و آماده‌باش هستیم تا مشکلی پیش نیاید. 
عابدینی اضافه کرد: برای کنترل ترافیک در سطح مشهد از توان ۱۰ درصد نیروهای راهور استفاده می‌کنیم و ۹۰ درصد در محدوده اجرای طرح ترافیک اطراف حرم امام هشتم(ع) پای کار هستند.
وی در خصوص کنترل ترافیک سایر نقاط پرتردد مشهد در روزهای منتهی به نوروز گفت: در اطراف بازارها و مراکز خرید پرجاذبه برای مردم و مسافران که معمولاً ترافیک بالایی ایجاد می‌شود، طرح ترافیکی ویژه‌ای توسط همکاران ما اجرا می‌شود که ممکن است در ساعاتی خاص با ممنوعیت‌های تردد هم همراه باشد. 

محدودیت‌های ترافیکی نوروزی در جاده‌های خراسان رضوی 
رئیس پلیس راه خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس از آغاز محدودیت‌های ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ در جاده‌های خراسان رضوی خبر داد و گفت: محدودیت‌های ترافیکی پلیس راه برای نوروز مربوط به ممنوعیت کامیون‌ها و تریلی‌ها در معابر آزادراه و بزرگراهی است.
سرهنگ حسین میش‌مست اضافه کرد: در محور سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، آزادراه شهید شوشتری و محور مشهد به سمت قوچان و چناران، علاوه بر ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها، برای خودروهای سنگین باری به جز آن‌هایی که حامل سوخت، مواد فاسدشدنی و اقلام اساسی هستند نیز از ۲۷اسفند تا ساعت ۲۴ روز ۲۹ اسفند تردد ممنوع است.
وی با بیان اینکه برای روز اول فروردین پیش‌بینی ترافیک سبک‌تری در سطح جاده‌های استان داریم و بر همین اساس محدودیتی وجود ندارد، افزود: در روزهای دوم، سوم و چهارم فروردین این محدودیت‌ها مجدد برقرار می‌شود.
میش‌مست گفت: معمولاً در روز ۱۳ فروردین در محورهای منتهی به ییلاقات برای کامیون‌ها و وانت‌بارهایی که افراد را در قسمت بار سوار می‌کنند و همچنین موتورسیکلت‌سواران ممنوعیت تردد اعمال می‌شود.
رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: همکاران ما در پلیس راه استان از ۲۴ اسفند امسال تا ۱۵فروردین ۱۴۰۲ در آماده‌باش کامل هستند و در سطح جاده‌های استان حضور دارند تا آرامش و امنیت مردم در سفرهای نوروزی فراهم شود.

خبرنگار: معصـومـه مـؤمـنیـان