printlogo


ارزیابی سفر کم‌سابقه وزیر خارجه ترکیه به قاهره پس از ۱۱ سال
مصر؛ اسب تروای اردوغان برای نفوذ در سوریه 
«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته در چارچوب سفر رسمی وارد قاهره شده و با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار و در خصوص مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.


این نخستین سفر یک مقام رسمی ترکیه در این سطح به مصر در ۱۰سال اخیر محسوب می‌شود. مناسبات طرفین از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی در کودتای سال ۲۰۱۳ با تنش روبه‌رو شد و مسئولان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان بارها عبدالفتاح السیسی را مورد حمله قرار دادند. اما تنش‌ها میان دو کشور رفته رفته از سال گذشته کاهش پیدا کرد تا جایی که وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد کشورش ممکن است در ماه‌های آینده، سفیر خود را در مصر منصوب کند. در این مسیر ابتدا سامح شکری در سفری که 6 اسفند و پس از زلزله ویرانگر اخیر به ترکیه داشت، با چاووش اوغلو دیدار کرد. السیسی نیز در تماسی تلفنی با اردوغان، همبستگی قاهره با زلزله‌زدگان در ترکیه را اعلام کرد. سران دو کشور نوامبر گذشته در حاشیه افتتاحیه مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر هم با یکدیگر مصافحه‌ای کوتاه داشتند. 

تلاش سیاسی بی‌نتیجه 

سید رضا میرابیان، سفیر پیشین کشورمان در کویت در گفت‌وگو با قدس در باب اهمیت سفر مقام بلندپایه ترکیه‌ای به سرزمین فراعنه گفت: در باب ارزیابی اقدام انجام شده، به اعتقاد من اینکه این سفر بتواند پایانی بر اختلاف دو کشور باشد دور از انتظار است. دلیل روشن هم این است در حوزه اسلامی و عربی طرفین رقابتی غیرآشکار و تاریخی دارند. میرابیان در این باره تصریح کرد: در کنار این موضوع، حمایت سنتی حزب عدالت و توسعه از اخوان‌المسلمین مصر که خطری بزرگ برای دولت السیسی محسوب می‌شود موارد سوءظن را تقویت کرده و با وجود نزدیکی ظاهری طرفین در چند ماه اخیر، نتوانسته از تنش ریشه‌دار آنکارا و قاهره بکاهد. اما دیپلمات پیشین کشورمان هدف سفر چاووش اوغلو به مصر را به موضوع سوریه مرتبط دانست و ادامه داد: آنکارا تلاش دارد به هر شکل ممکن از این بحران مزمن خارج شود. این درحالی است که بشاراسد در آخرین اظهارات خود به‌صراحت اعلام کرد حاضر است با اردوغان دیدار کند، به شرط اینکه ترکیه پیش از آن تمام نظامیان خود را از سوریه خارج کرده و حق حاکمیت دمشق را به رسمیت بشناسد. میرابیان با بیان اینکه ترکیه تاکنون حاضر به پذیرش این پیش‌شرط نشده و به همین دلیل مذاکرات چهارجانبه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه هم به تعویق افتاده و نوعی بن‌بست ایجاد شده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این سفر بی‌سابقه بیشتر برای جلب حمایت مصری‌ها از موضع ترکیه در باب گفت‌وگو با سوریه است. اما این تلاش سیاسی هم نتیجه‌بخش نخواهد بود چرا که قاهره از مواضع دمشق حمایت کرد و خواهد کرد. اکنون هم روابط مصر با سوریه قابل قبول است و قاهره حتی تلاش دارد این کشور را به جامعه عربی بازگرداند و به همین دلیل در برابر آنکارا عقب‌نشینی نخواهد داشت.

​​​​​​​خبرنگار: مهدی خالدی