printlogo


مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر تشریح کرد
مجتمع‌های‌ بین‌راهی آستان قدس رضوی پذیرای زائران نوروزی
همزمان با پایان پروژه آماده‌سازی و تجهیز مجتمع‌های بین‌راهی، ظرفیت اقامتی آستان قدس رضوی برای استقبال و پذیرش مسافران نوروزی مشهدالرضا(ع) آماده شده است.


به گزارش آستان‌نیوز، با یک حساب سرانگشتی می‎توان دریافت از پیش‌بینی ورود 10 میلیون زائر در ایام نوروز به مشهدالرضا(ع)، حدود 
9 میلیون نفر از مسیر جاده‌ها و به‌ صورت زمینی به مشهد مشرف می‌شوند. این را سیدهاشم حسینی، سرپرست مؤسسه موقوفه خدمات زائر اعلام کرد و گفت: تخمین زده می‌شود حدود 90 درصد زائران به‌صورت زمینی به مشهد بیایند. بر همین اساس، تلاش داریم ظرفیت زائرسراها و مجتمع‌های بین‌راهی به‌ گونه‌ای در خدمت زائران قرار بگیرد که اقامتگاه امنی برای همه مسافران باشد.

 تجهیز و توسعه مجتمع‌های بین‌راهی
سیدهاشم حسینی در تشریح جزئیات برنامه آماده‌سازی مجتمع‌های بین‌راهی برای مسافران نوروزی، اخبار امیدوارکننده‌ای داشت و از آمادگی کامل 21 مجتمع در هفت استان کشور گفت.
وی افزود: از مدت‌ها پیش روند بازسازی، تعمیر، تجهیز و توسعه مجتمع‌های بین‌راهی با ارتقای سیستم‌های روشنایی، رنگ‌آمیزی بناها، غرس نهال و کاشت بوته‌های گل در دستور کار قرار گرفته و در یک نمونه، بیش از هزار اصله نهال در این مجموعه‌ها از جمله مجتمع سبزوار و میرجاوه و همچنین زائرشهر و زائرسرای رضوی کاشته شده است.
به گفته مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر، به‌ صورت مستمر تلاش شده تا فضای مفرحی در مجتمع‌های بین‌راهی ایجاد شود و بر اساس همین خدمات متنوع است که مردم، سابقه آشنایی خوشایندی با امکانات پذیرش و اسکان آستان قدس دارند. وی یادآور شد: در نوروز امسال، به دلیل حذف محدودیت‌های کرونایی و پایان یافتن سرمای طاقت‌فرسای زمستانی، پیش‌بینی می‌شود مسافرت بیشتری به مقصد مشهدالرضا(ع) انجام شود و بر این اساس، علاوه بر پذیرایی از مسافران با چای، ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های امام رضا(ع) هم در واحدهای اقامتی جاده‌ها برپا خواهد شد.

پیوست فرهنگی در مجتمع‌های بین‌راهی
هاشم حسینی تأکید کرد: تشکیل کارگروه‌های استانی و ملی همچون قرارگاه عملیاتی خدمات سفر در خراسان رضوی با حضور نمایندگان بنیاد کرامت رضوی، راه را برای تعامل میان سازمان‌ها بسیار هموار کرده و بر پایه تفاهم بنیاد کرامت رضوی با سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج طلاب، اداره کل اوقاف و اداره کل راهداری مقرر شده پیوست فرهنگی دقیقی هم برای برنامه اسکان و پذیرایی تعریف شود.
وی ادامه داد: برپایی غرفه‌های کودک، اقامه یکپارچه نماز جماعت در همه مجتمع‌ها، مشاوره مذهبی و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی تنها بخشی از خدمات مجتمع‌های بین‌راهی در استان خراسان رضوی خواهند بود و به‌ موازات این، در پویش ملی «همراهان سفر ایمن» هم که به میزبانی مجتمع‌های بین‌راهی آستان قدس در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و کرمان برگزار می‌شود، پلیس راه و اداره کل راهداری، میداندار برگزاری برنامه‌های فرهنگی، کلاس‌های توجیهی قوانین راهنمایی و رانندگی و طرح‌های فرهنگی دیگر هستند.

غذای متبرک در مجتمع‌های بین‌راهی 
فرارسیدن پیک سفرهای نوروزی و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، نویدبخش پهن شدن سفره‌هایی است که مسافران را به غذای متبرک رضوی متنعم خواهد کرد. توضیح جزئیات این موضوع، محور دیگر سخنان مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بود و هاشم حسینی گفت: تلاش شده در راستای سنت حسنه افطاری ساده، از ظرفیت خیران استفاده شود تا همچون سال‌های گذشته که در چناران و برخی مجتمع‌های بین‌راهی شاهد برپایی سفره‌های اطعام بودیم، امسال هم این آمادگی برقرار باشد تا با مشارکت معاونت اماکن متبرکه از پنجم تا پانزدهم فروردین ‌ماه و به مدت 10 شب، رایحه دلپذیر غذای متبرک در مجتمع‌های بین‌راهی استان به مشام برسد.