printlogo


در رزمایش مشترک ایران و چین و روسیه چه گذشت؟
از شلیک به اهداف مشترک تا نجات کشتی‌های تجاری
رزمایش سه‌روزه مشترک با حضور سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان روز گذشته با رژه ناوهای شرکت‌کننده در این رویداد از مقابل ناوشکن جماران به اتمام رسید.


به گزارش قدس،سه طرف در این رزمایش عملیات‌های مختلف را تمرین کرده و بر هماهنگی‌های فی‌مابین افزودند. امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان رزمایش مرکب کمربند دریایی ایران، چین و روسیه ۲۰۲۳ و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به لطف خداوند رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران ۲۰۲۳ با تعداد یگان‌های بیشتری در حوزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین نیروی دریایی چین و روسیه از نظر تعداد و ترکیب و تجهیزات، برگزار شد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم جمع‌بندی از این رزمایش داشته باشیم، باید بگوییم بحمدالله نیروی دریایی هر سه کشور توانستند با یک زبان مشترک در دریا به یک بلوغ کامل برسند و از نظر ارتباطی هیچ‌گونه مشکلی در روند رزمایش وجود نداشت. همچنین از زبان تاکتیکی نیز که نکته بسیار مهمی است، هماهنگی بسیار خوبی میان یگان‌های شرکت کننده در این رزمایش بود و تمرینات و تاکتیک‌هایی که پیش‌بینی شده بود به نحو احسن و به بهترین شکل ممکن انجام شد.

امداد و نجات کشتی‌ها از حریق
عملیات اطفای حریق و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری یکی از عملیات‌های متنوعی بود که سه کشور در این رزمایش برگزار کردند.  امیر دریادار دوم مصطفی تاج الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 در این زمینه به تسنیم گفت: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 با حضور نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه یگان‌های شناور و پروازی سه کشور براساس سناریو از پیش تعیین شده به عملیات پرداختند.
وی افزود: در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفای حریق اعزام کرد.سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 اضافه کرد: نیروهای عملیات ویژه ارتش و سپاه با مشارکت نیروهای عملیات ویژه چین و روسیه پس از عملیات اطفای حریق کشتی با فرود آمدن از هوا و سطح روی عرشه شناور، عملیات امدادرسانی به آسیب دیدگان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی را انجام دادند و همچنین مداوای زخمیان و مصدومان حادثه و در نهایت اجرای عملیات یدک شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.

آزادسازی کشتی از چنگ دزدان دریایی
آزادسازی کشتی از چنگ دزدان دریایی، بخشی دیگر از این رزمایش بود که با حضور نیروهای رزمی سه‌کشور انجام شد. 
امیر تاج‌الدینی درباره این عملیات هم به خبرنگاران گفت: بر اساس سناریو از پیش تعیین شده در این بخش رزمایش، آزادسازی دو کشتی تجاری که در آب‌های بین‌المللی مورد ربایش دزدان دریایی قرار گرفته بودند، انجام شد.
وی افزود: در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز «ام‌آر‌سی‌سی» چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط یک فروند بالگرد «دی3اس‌اچ»نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» به‌عنوان ناو سرفرماندهی رزمایش، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات آزادسازی اعزام کرد.
سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 اضافه کرد: همچنین نیروهای عملیات ویژه ارتش و سپاه با مشارکت نیروهای عملیات ویژه چین و روسیه با فرود آمدن از هوا با اجرای راپل و فرود روی عرشه شناور ربوده شده، عملیات تصرف را انجام داده و دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.وی تصریح کرد: این سناریوها شامل دستگیری دزدان دریایی، مبارزه با خرابکاری‌های ایجاد شده در کشتی که توسط دزدان دریایی برای به تأخیر انداختن عملیات نجات ایجاد شده بود و همچنین مداوای زخمیان و مصدومان حادثه و در نهایت اجرای عملیات یدک‌ شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.

از کدام تجهیزات در رزمایش استفاده شد؟
در این رژه، یگان‌های شناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل ناوشکن‌های سهند، جماران، بایندر و ناوهای بهرگان و نایبند و ناوهای موشک‌انداز زره، سیرجان و دلوار و همچنین شناور شهید ناظری، ناو شهید محمودی و شناورهای تندرو حضور داشتند. همچنین به گزارش مشرق براساس تصاویر منتشر شده  از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشخص می‌شود نیروی دریایی چین با ناوشکن نانی یینگ (با شماره بدنه ۱۶۲) و نیروی دریایی روسیه با ناو آدمیرال گورشکوف (با شماره بدنه ۴۵۴) به آب‌های سرزمینی کشورمان وارد شدند. ناگفته نماند در این رزمایش شناور چینی، جذابیت و اهمیت بیشتری داشت. 
چین در سال‌های اخیر بودجه بسیار سنگینی را برای مدرن سازی نیروی دریایی خود هزینه کرده و سرعت بالای آن در این بخش، سبب ایجاد ترس و وحشت در کشورهای رقیب چین به‌ویژه آمریکا شده است. می‌توان گفت این شناور چینی یک کشتی جنگی کاملاً بومی و ثمره خودکفایی صنایع نظامی این کشور محسوب می‌شود. این ناوشکن که از طراحی پنهانکار بهره می‌برد، تقریباً در تمامی بخش‌ها از سامانه‌های ساخت چین استفاده می‌کند.ناوشکن نانینگ در سال ۲۰۱۹ میلادی به نیروی دریایی چین ملحق شده که نشان‌دهنده جوان بودن این شناور نسبت به بسیاری از شناورهای این رده است. این ناوشکن همچنین قابلیت حمل بالگرد را به صورت بلندمدت دارد.