printlogo


نا‌آرامی‌های گسترده در پاکستان همزمان با تلاش برای بازداشت نخست‌وزیر پیشین
فراخوان «خان» برای ادامه اعتراضات
در میان بحران و وضعیت آشفته اقتصادی، حال دودستگی سیاسی نیز مزید بر علت شده و همسایه شرقی‌مان، پاکستان را در گرداب مشکلات فروبرده؛ نه دولت از موضوع دستگیری نخست‌وزیر پیشین صرف‌نظر می‌کند و نه عمران‌خان حاضر به عقب‌نشینی مقابل کابینه‌ای است که آن را آمریکایی و وابسته به غرب می‌داند.

​​​​​​​بر این اساس، روز گذشته بار دیگر تلاش پلیس پاکستان برای بازداشت خان ناکام ماند. نیروهای امنیتی صبح روز گذشته اقامتگاه نخست‌وزیر پیشین این کشور را محاصره و تلاش کردند افراد را پراکنده و او را بازداشت کنند. در مقابل جمعیت خشمگین حامی وی به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند که در نتیجه این درگیری‌ها ۱۲پلیس و ۳۵غیرنظامی زخمی شده‌اند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، وضعیتی شبیه به منطقه جنگی را در داخل و خارج مجتمع مسکونی محل اقامت رئیس حزب تحریک انصاف در محله زمان پارک لاهور با شلیک گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش پلیس نشان می‌داد. 

خان با ماسک شیمیایی در جمع هواداران!
دادگاه پاکستان پس از این اتفاقات، عملیات پلیس این کشور مبنی بر دستگیری نخست‌وزیر پیشین در منزلش را تا ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه (امروز) به حالت تعلیق درآورد. خان پس از آرام‌تر شدن اوضاع با ماسک شیمیایی (به دلیل استفاده زیاد گاز اشک‌آور) به جمع هواداران خود آمد! و با آن‌ها سخن گفت. 
او کمی پیش از سپیده‌دم نیز ویدئویی را منتشر کرده و در مقابل پرچم پاکستان و حزب تحریک انصاف پشت میزی مملو از کپسول‌های گاز اشک‌آور گفت: آن‌ها دوباره خواهند آمد و به مردم ما گاز اشک‌آور خواهند پاشید، اما باید بدانید هیچ توجیهی برای این کار ندارند. 
خان همچنین از حامیانش خواست حزب حاکم نخست‌وزیر شهباز شریف را حتی در صورت زندانی شدن او به چالش بکشند. وی افزود: «شما باید برای حقوق خود بجنگید، باید به خیابان بروید. من تمام زندگی خود را جنگیده‌ام و خواهم جنگید، اما اگر اتفاقی برای من بیفتد، آن‌ها مرا به زندان بیندازند یا بکشند، شما باید ثابت کنید حتی بدون عمران‌خان هم می‌توانید بجنگید».
گفتنی است پارلمان پاکستان در سال گذشته رأی به برکناری خان داد؛ موضوعی که وی از آن به عنوان توطئه‌ای با محوریت غرب نام برده بود. پس از آن شهباز شریف، برادر نواز شریف که برای سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود، با حمایت اکثریت مطلق، قدرت را در دست گرفت. در ادامه نزاع سیاسی، حکم بازداشت عمران‌خان در ۹ اسفند در دو پرونده به اتهام «فروش هدایای اعطا شده در دوران نخست‌وزیری» و همچنین «تهدید یک قاضی زن» صادر شد. به دنبال صدور این حکم، واحدهای پلیس اسلام‌آباد از طریق بالگرد برای بازداشت وی عازم لاهور شدند. 
این ستاره پیشین کریکت و رهبر ۷۰ساله کنونی اپوزیسیون می‌گوید اتهامات علیه او انگیزه سیاسی دارد و هشدار داده تلاش برای دستگیری‌اش می‌تواند به تشدید خطرناک خشونت سیاسی در کشور منجر شود. این تحولات نشان می‌دهد دولت شریف در حال افزایش فشار بر عمران خان است که اکنون برای حزب خود در انتخابات آینده دو مجلس منطقه‌ای مبارزه می‌کند. حزب اپوزیسیون تحریک انصاف مدعی است مقام‌ها ۸۰ مورد «پرونده جعلی» علیه خان ثبت کرده‌اند تا نخست‌وزیر پیشین را که جانش در معرض تهدید قرار دارد، از نظر سیاسی قربانی کنند. فؤاد چودری، یکی از رهبران ارشد این حزب گفت تیم حقوقی عمران‌خان این حکم را به چالش خواهد کشید.