printlogo


نگاهی به سریال‌های جدید صداوسیما
سفره تلویزیون برای نوروز رمضانی
تلویزیون در سال پیش رو با وضعیت جدیدی روبه‌رو شده و سریال‌های مناسبتی رمضان را هم در این سبد تصویری بایستی جا بدهد اما اخباری که درباره سریال‌های احتمالی نوروز و رمضان با توجه به یک‌کاسه شدن تولیدات این دو مناسبت مهم در تلویزیون شنیده می‌شود، جا گرفتن و نگرفتن برخی سریال‌ها در کنداکتور پخش است؛ «نون خ۴»، «بچه زرنگ۲»، «آقای قاضی» و «جشن سربُرون» با نام جدید «آتش و باد» سریال‌هایی هستند که به آنتن نوروز می‌رسند و سریال‌هایی همچون «رستگاری» و «عاشورا» به پخش در این ایام نمی‌رسند.


​​​​​​​فصل چهارم «نون‌خ» در شبکه یک

سریال «نون‌خ» که در سه فصل قبلی خود از شبکه یک پخش شد و طرفدارانی هم پیدا کرد، یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نوروزی تلویزیون است. این سریال که سال گذشته جزو غایب‌های نوروزی شبکه یک بود، امسال با فصل چهارم خود روی آنتن می‌آید و همین موضوع، اشتیاق طرفداران سریال را برای تماشای آن بیشتر می‌کند.
پیش‌تولید فصل چهارم این مجموعه اواخر خرداد امسال به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی آغاز شده است. «نون‌خ۱» نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. سری دوم این مجموعه طنز سال ۹۹ پخش شد و «نون‌خ۳» نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول روی آنتن رفت. سعید آقاخانی مانند فصل‌های گذشته، علاوه بر کارگردانی، ایفاگر نقش نورالدین خانزاده است و در آن بازیگرانی همچون حمیدرضا آذرنگ، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، سیدعلی صالحی، ندا قاسمی، صهبا شرافتی، هدیه بازوند، نسرین مرادی، پاشا جمالی، سیروس میمنت، امیر سهیلی، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، ماشاءالله وروائی، علی اخوان مطلق و هومن حاجی عبداللهی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«مستوران ۲» از راه می‌رسد؟
آخرین خبرها درباره ساخت فصل دوم مستوران به صحبت‌های مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج برمی‌گردد که اوایل تابستان امسال از ساخت سریال‌های جدید توسط سازمان اوج خبر داد و گفت فصل دوم این سریال به آنتن نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان خواهد رسید. با توجه به قطعی شدن پخش «نون‌خ۴» از شبکه یک، شاید «مستوران۲» از شبکه دیگری پخش شود.
قصه «مستوران» با ماجرای دزدیده شدن کودکی به اسم لطفعلی آغاز شد و لیث عطار و لطیفه خاتون، پدر و مادر این بچه برای پیدا کردن فرزندشان با اتفاق‌های عجیبی روبه‌رو شدند. این مجموعه تلویزیونی، اقتباسی آزاد از داستان‌های کهن ایرانی است. فصل اول سریالِ مستوران با اقتباس و تکیه بر ادبیات کهن و پندآموز ایرانی و ظرف کمتر از دو سال نگارش، تولید و روانه آنتن شد و پیش‌تولید فصل دوم آن هم در تابستان امسال کلید خورد و هنوز خبری قطعی برای پخش آن در نوروز منتشر نشده است.

دست پر شبکه۲
امسال دست شبکه۲ در سریال‌های نوروزی پر است اما سه سریالی که قرار است روی آنتن ببرد، بازیگران چهره و عوامل سرشناس در تولید ندارند و مدیر این شبکه، کار را به جوان‌ها و گروه‌های فیلمساز غیرتهرانی سپرده است.
سریال «آقای قاضی» که فصل اول امسال پخش شد و بازخوردهای خوبی داشت، فصل دوم خود را در نوروز روی آنتن می‌برد. این سریال، داستان قضاوت‌های یک قاضی در دادگاه را روایت می‌کند که تمام قصه‌های آن بر اساس واقعیت است. نقش آقای قاضی را در این سریال، بهزاد خلج ایفا می‌کند که این روزها هنرنمایی‌اش را به عنوان یک پلیس آگاهی در سریال «پوست شیر» از شبکه نمایش خانگی شاهدیم. سجاد مهرگان، کارگردان جوان و خوش‌ذوق این مجموعه تلویزیونی است و به گفته خودش، در سری دوم قرار است روی تعلیق‌های داستانی متمرکز شوند.

وضعیت زردِ « بچه زرنگ»
دو سریال دیگر شبکه۲، فصل‌های تکمیلی «وضعیت زرد» و «بچه زرنگ» شامل فصل سوم «وضعیت زرد» و فصل دوم «بچه زرنگ» است.
خط داستانی سریال «وضعیت زرد» دارای رگه‌های سیاسی است و خط قصه و شخصیت‌های آن شامل ۶شخصیت محوری است که هر کدام از شخصیت‌ها، داستان و رگه‌هایی مخصوص به خود دارند. مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی فصل دوم این سریال بودند.
مجید رستگار، کارگردان جوان این سریال با اشاره به اینکه در فصل سوم دوباره رویکرد سیت‌کام را پررنگ خواهند کرد، از آماده‌سازی فصل جدید این سریال برای نوروز و رمضان خبر داده است.  
سریال «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل حاجتمند که فصل اول آن زمستان امسال روی آنتن رفت، مجموعه مستند داستانی با محوریت شهدای مدافع حرم مشهد است که با روشی متفاوت به مناطق عملیاتی سوریه و عراق اعزام و در نهایت به شهادت رسیدند. تهیه‌کننده این سریال خبر داده فصل دوم «بچه زرنگ» در ادامه فصل اول به زندگی پنج شهید مدافع حرم لشکر فاطمیون و پنج شهید مدافع حرم مشهدی می‌پردازد و در ۱۰ قسمت برای پخش در دهه سوم ماه رمضان آماده می‌شود.

رستگاری در میان «آتش و باد»
قسمت اول مجموعه تلویزیونی «جشن سربرون» با نام جدید «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی که به عنوان سریال نوروزی در جدول پخش شبکه۳ سیما برای نوروز ۱۴۰۲ و ایام ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است، فردا شب روی آنتن می‌رود. این مجموعه تلویزیونی، داستان درگیری دو طایفه را در اواخر دوران قاجار روایت می‌کند و بیشتر در حال و هوای این دوره از تاریخ می‌گذرد. این سریال در ۴۵ قسمت ساخته شده اما اختصاص کنداکتور نوروز و رمضان به سریال، منجر به کوتاه‌تر شدن زمان هر قسمت و افزایش تعداد آن‌ها به ۵۸ قسمت شده است. بازیگران زیادی از جمله حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه و... در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند.
سریال ۳۰ قسمتی «رستگاری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی هم جزو گزینه‌های احتمالی سریال‌های نوروزی و رمضانی شبکه۳ بود اما با توجه به شنیده‌هایی از عوامل سازنده سریال و با توجه به اینکه «رستگاری» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد، عملاً از گزینه‌های پخش نوروز و رمضان حذف می‌شود و به پخش در این زمان نمی‌رسد. مجموعه جدید ده‌نمکی در گونه ماورایی و معناگرا ساخته می‌شود و اگر به پخش در رمضان پیش رو می‌رسید، می‌توانست خاطره آثاری چون «اغما» و «روز حسرت» سیروس مقدم را زنده کند.

تو هم مثل من
سریالِ جدید شبکه۵ سیما برای ایام نوروز که هنوز پخش آن قطعی نشده است، «تو هم مثل من» نام دارد. بهرام درخشان کارگردان آن و رضا علیپور تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارد. این مجموعه تلویزیونی که روایتگر ماجراهایی در یک دفتر مجله است، مخاطب را واردِ داستان آدم‌هایی می‌کند که در جامعه درگیر اتفاقاتی خاص هستند. 
در این سریال نیما شاهرخ‌شاهی‌، فریبا طالبی، مهدی امینی‌خواه، محمد فیلی، فرهاد بشارتی، بیتا خردمند، امیر صدهزاری، اسفندیار ابراهیمی، بهزاد رحیم‌خانی، مهری‌ آل‌آقا، رضا علیپور، فرج‌الله گل‌سفیدی، فریده دریامج، مهرسا مطوری‌نژاد و سیاوش قاسمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.