printlogo


۴۰۰ حسینیه و زائرسرا در خدمت اسکان نوروزی زائران
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در نشست خبری طرح «آرامش بهاری» و «ضیافت الهی» گفت: طرح آرامش بهاری که به ایام نوروز ۱۴۰۲ اختصاص دارد، از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه در بقاع متبرکه استان خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مسافران اجرا خواهد شد. در سطح استان ۱۲۳ بقعه مجری این طرح خواهند بود و در مجموع بیش از ۴ هزار خادم در این طرح مشارکت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده بیان کرد: با توجه به حضور بیش از ۷۶۰ مقبره شهید در بقاع متبرکه استان، در آخرین پنجشنبه سال مراسم عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا را برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: در این طرح بیش از ۴۵ خیمه و غرفه معرفتی در محل بقاع متبرکه خواهیم داشت از جمله غرفه‌های کودک و نوجوان، مشاوره و پاسخ به سؤالات شرعی، همه واقف باشیم، چندرسانه‌ای، حجاب، فعالیت‌های قرآنی و غرفه سلامت. در این غرفه‌ها محصولات فرهنگی مرتبط توزیع و مسابقاتی با موضوعات فرهنگی نیز به صورت روزانه برگزار خواهد شد. ضمن اینکه نمایشگاه‌های ایثار و شهادت، خانواده و جنگ نرم نیز در حاشیه این خیمه‌های معرفتی برپا می‌شود. 
احمدزاده در تشریح جزئیات مراسم‌های مذهبی طرح بیان کرد: در این طرح با توجه به مناسبت خاص هر روز، برنامه‌ای ویژه خواهیم داشت. برای مثال مراسم تحویل سال نو با حال و هوایی خاص در بقاع شاخص، همراه با قرائت دعای تحویل سال و پخش مستقیم سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود. در مجموع پیش‌بینی کردیم بیش از هزار مراسم سخنرانی و بیان احکام توسط مبلغان و روحانیون برای زائران و مسافران در این ایام برگزار شود. 
وی در مورد اسکان و اطعام زائران نیز عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا زائران گرامی بتوانند از خدمات بقاعی که ظرفیت اسکان دارند، استفاده کنند. در مشهد نیز بیش از ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان زائران درنظر گرفته شده و در مجموع برای حدود ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر اسکان ارزان پیش‌بینی شده است. ارائه خدمات سلامت، پذیرایی و اطعام زائران بقاع متبرکه نیز در ایستگاه‌های صلواتی برنامه‌ریزی شده است.
احمدزاده افزود: افزون بر برنامه‌هایی که در بقاع متبرکه اجرا می‌شوند، در محور داورزن- سبزوار- نیشابور- مشهد هفت ایستگاه و مسجد بین راهی پیش‌بینی شده تا به زائران و مسافران خدمت‌رسانی کنند. 
احمدزاده در ادامه به تشریح جزئیات طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: طرح ضیافت الهی از ۳ فروردین ماه تا ۴ اردیبهشت ماه، یعنی تا روز عید فطر برگزار می‌شود. این طرح نیز ویژه بقاع متبرکه استان است؛ اما حسینیه‌ها و مساجد نیز در بحث خانه‌تکانی، نظافت و عطر افشانی مورد توجه خواهند بود. 
وی با اشاره به تأکید اهل بیت(ع) در روایات و احادیث به مسئله اطعام و افطار در ماه مبارک رمضان افزود: با همت خیران، سفره‌های افطار ساده و اطعام زائران در بقاع متبرکه برگزار می‌شود. این سفره‌های افطاری ساده هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد زائران ندارند و ما آمادگی داریم از تمامی عزیزان پذیرایی کنیم. خیمه‌های معرفتی و عقیدتی نیز پس از نماز مغرب و عشا فعال خواهند بود. ضمن اینکه امسال وقف مصحف شریف نیز در ایام برگزاری این طرح به طور ویژه‌ای دنبال خواهد شد.
احمدزاده تشریح کرد: در ۱۳ فروردین ماه همزمان با دهم ماه رمضان، ویژه برنامه «خدیجه، مادر امت» برگزار می‌شود. افزون بر این در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، همزمان با برگزاری جشن میلاد، سفره‌های کریمانه نیز در بقاع متبرکه برپا خواهد شد. برگزاری مراسم شب‌های قدر، شهادت امام علی(ع)، راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر نیز برای زائران برنامه‌ریزی شده است.

خبرنگار: محدثه مودی