printlogo


سفره‌های افطاری هر شب در مبادی ورودی بارگاه منور حضرت رضا(ع) پهن می‌شوند
تازه‌ترین خبرها از سفره‌های اکرام رضوی
سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی از برگزاری سنت رمضانی سفره‌های اکرام رضوی در این مضجع شریف خبر داد.

«محمد شبان» در نشست خبری مدیریت عالی حرم مطهر رضوی و مجموعه‌های تابعه آن درباره ویژه برنامه‌های نوروز۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان، در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر اجرای سفره‌های کرامت حرم رضوی با عنوان «طرح اکرام رضوی» ویژه مجاوران و همشهریان مشهدی بارگاه مطهر امام هشتم(ع) گفت: قرار است در شب‌های ماه مبارک رمضان، هر شب حدود ۲هزار نفر از همشهریان مشهدی در این طرح و در مراسم ضیافت افطار، میهمان سفره باکرامت حرم مطهر امام رضا(ع) شوند و روزه خود را با غذای متبرک حرم مطهر رضوی افطار کنند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و برای تسهیل و رفاه حال عزیزان و دعوت‌شدگان به این طرح، قرار است هر شب سفره‌های طرح اکرام رضوی در محل «رواق شیخ حر عاملی» در مجاورت رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی پهن شود و هر شب میزبان حدود ۲ هزار نفر از همشهریان مشهدی که به این مراسم دعوت می‌شوند، باشیم.
سرپرست این معاونت خاطرنشان کرد: در صورت انجام هماهنگی، شرایط مساعد و مناسب و موافقت مقامات عالی آستان قدس رضوی، طرح افزایش در تعداد همشهریان مشهدی دعوت شده به مراسم طرح اکرام رضوی نیز قابل بررسی و اجرا خواهد بود که در این صورت با در اختیار داشتن محل مناسب در حرم مطهر می‌توان برای افزایش تعداد سفره‌های افطاری این طرح با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی در فصل بهار اقدام کرد.
شبان اظهار کرد: طرح اکرام ضیافت رضوی، ویژه پذیرایی از مجاوران مشهدی در مراسم افطار در ماه مبارک رضوی است، اما روند عادی پذیرایی از زائران بارگاه مطهر امام هشتم(ع) هر شب برای وعده افطار در دو مهمانسرای حرم منور امام رضا(ع) واقع در «بست شیخ حر عاملی» و «صحن غدیر» ویژه زائران گرامی مطابق سال‌های گذشته انجام می‌شود.
این مقام مسئول یادآور شد: همچنین هر شب ماه مبارک رمضان در ورودی‌های باب‌الکاظم(ع)، باب‌الهادی(ع) و بولوار مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی سفره‌های افطاری پهن می‌شود و افتخار میزبانی از حدود ۹هزار نفر از زائران و مجاوران بارگاه مقدس امام هشتم(ع) را خواهیم داشت.
شبان متذکر شد: همچنین پیش‌بینی شده است حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بسته افطاری سبک (شامل خرما، کیک، نوشیدنی سبک و...) ویژه نمازگزاران مغرب و عشا در شب‌های ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام هشتم(ع) توزیع شود.
 شبان در خصوص خدمات رفاهی زائران در ایام نوروز نیز اظهار کرد: ظرفیت دفاتر امانات حرم مطهر رضوی از ۷ هزار به
 ۲۲ هزار افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین در حال حاضر
 ۱۱ پایگاه فوریت‌های پزشکی در صحن و سرای رضوی آماده ارائه خدمات به بیماران اورژانسی هستند که این تعداد پایگاه در زمان تحویل سال نو به ۵۷ پایگاه افزایش خواهد یافت. ۳۸ آمبولانس در صحن‌های پیرامونی و حریم حرم مطهر مستقر خواهند شد و در مجموع
 ۵۸۳ نیروی فوریت‌های پزشکی آماده خدمت به بیماران خواهند بود.
شبان با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی چرخدار و ۸۰ زائربر برقی نیز آماده ارائه خدمات به زائران سالمند و کم‌توان در ایام نوروز خواهد بود، گفت: حضور ۸۰ ون شهرداری نیز برای جابه‌جایی زائران در شب تحویل سال ۱۴۰۲ با توجه به محدودیت‌های ترافیکی پیش و پس از برگزاری مراسم تحویل سال در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر پیش‌بینی شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر مشارکت در اسکان زائران در زائرشهر و زائرسرای رضوی، سالن‌های ورزشی آستان قدس رضوی، مدرسه نواب و حسینیه‌های اطراف حرم مطهر برای اسکان تجهیز شده است. 
شبان با اشاره به فعالیت ۹ دفتر پیداشدگان حرم مطهر رضوی به صورت ۲۴ ساعته در ایام نوروز ۱۴۰۲ ادامه داد: سایر بخش‌های خدمت‌رسان حرم مطهر همچون بخش‌های‌ تنظیف و بهداشت نیز به صورت شبانه‌روزی آماده میزبانی شایسته از زائران این آستان مصفاست. پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه اقلام مصرفی همچون لیوان یک بار مصرف، مایع صابون و... نیز اتخاذ شده است.
وی تصریح کرد: تمامی این خدمات با مشارکت ۱۷ هزار خادمیار به محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این ایام در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) ارائه می‌شود.

​​​​​​​خبرنگار: حسین کاشانی