printlogo


نخست‌وزیر سابق عراق در یادداشتی تشریح کرد
نقش مؤثر حاج قاسم در توافق‌های منطقه‌ای
نخست وزیر سابق عراق روایت متفاوتی از توافق ایران و عربستان بیان و به نقش مؤثر و پررنگ سردار شهید قاسم سلیمانی در آن اشاره کرده است.


به گزارش تسنیم، عادل عبدالمهدی در یادداشتی نوشته است: در سفر رسمی به چین در سپتامبر ۲۰۱۹ قبل از نشست با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، دبیر کل حزب کمونیست و «چیانگ» رئیس شورای دولت (معادل نخست وزیر)  در ۲۳/۹/۲۰۱۹، قاسم سلیمانی با من تماس گرفت و گفت برای شما امکان دارد که به عربستان سعودی بروید؟ پرسیدم برای چه؟ گفت: برای میانجی‌گری میان ما و عربستان. پاسخ دادم به محض بازگشت به بغداد به ریاض سفر خواهم کرد. این درخواست شهید سلیمانی را با طرف چینی در میان گذاشتم و آن‌ها هم این درخواست را به فال نیک گرفته و از آن استقبال کردند. پرسیدم چه پیشنهادی دارند.
عبدالمهدی افزود: از جمله مواردی که شهید سلیمانی درخواست طرح آن را کرد، عبارت بود از اینکه می‌توانیم به حل بحران یمن از طریق دولت وحدت ملی کمک کنیم، از تحول در روابط عربستان و عراق و برقراری روابط گسترده با مردم عراق حمایت می‌کنیم، گفت‌وگو با کشورهای همسایه آسان است، تعهد برای کاهش تنش‌ها برای ۱۰ سال، احترام متقابل بر اساس معادله نه غالب و نه مغلوب، تضمین دریانوردی در خلیج فارس، حل مشترک مسائل در سوریه و لیبی و بقیه منطقه و نشست وزرای امور خارجه.