printlogo


مدیر عالی حرم مطهر رضوی خبر داد
بارگاه منور رضوی آماده میزبانی از ۲ میلیون زائر در لحظه تحویل سال
در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی و جشن بزرگ لحظه تحویل سال، مشهدالرضا و بارگاه منور ثامن‌الحجج(ع) آماده میزبانی از زائران در لحظه تحویل سال و ایام نوروز است. در همین راستا مدیر عالی حرم مطهر رضوی از آمادگی بارگاه نورانی شمس‌الشموس(ع) برای میزبانی از ۲میلیون زائر در لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ خبر داد.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، مصطفی فیضی در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان به اقدام‌های حرم مطهر رضوی در ایام پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال نوروز ۱۴۰۲ تفاوت خاصی با سال‌های گذشته دارد زیرا با ماه مبارک رمضان تقارن یافته است.
وی عنوان کرد: امسال شرایط خوبی برای حضور زائران در حرم مطهر رضوی فراهم آمده و با توجه به اینکه بهار قرآن با بهار طبیعت همزمان شده است، پیش‌بینی می‌کنیم در خدمت جمعیت میلیونی زائران باشیم.
 
بسیج تمامی امکانات برای خدمات شایسته به زائران
به گفته فیضی، آستان قدس رضوی تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود را بسیج کرده تا میزبانی شایسته‌ای از زائران نوروزی در مراسم سال تحویل داشته باشد.
وی اظهار کرد: با حلول ماه مبارک رمضان خدمات حرم مطهر رضوی، حال و هوای رمضانی داشته و در این ایام خدمات ویژه‌ای با محوریت برنامه‌های معنوی، سفره‌های اکرام رضوی و... به زائران و مجاوران ارائه خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رسالت و مأموریت ما در فعالیت‌های حرم مطهر رضوی، تعالی زیارت است، گفت: توجه به نگاه فرهنگی و دینی و ارتقای آن و همچنین تسهیل زیارت که شامل اقدام‌ها و فعالیت‌های عمرانی و خدماتی حرم مطهر رضوی می‌شود با هدف ایجاد زیارتی سهل و آسان از مهم‌ترین فعالیت‌های حرم مطهر رضوی است.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه به فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ و تغییرات ایجاد شده در راستای تسهیل امر زیارت اشاره کرد و گفت: سال جاری در حوزه تعالی زیارت توجه به اقشار اجتماعی در دستور کار حرم مطهر قرار گرفت و علاوه بر فعالیت‌های عام، بخشی از فعالیت‌ها هدفمندتر و با عنوان مشخص‌تری انجام شد.

اختصاص رواق برای کودکان
وی مهم‌ترین خدمات در راستای تسهیل زیارت را اختصاص رواق‌هایی به زائران کودک و نوجوان برشمرد و افزود: با فعال شدن این رواق‌ها برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی و برگزار شده است.
فیضی قشر نوجوان و جوان را مخاطب بعدی حرم مطهر رضوی دانست و از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای این رده سنی، به هدفمندی جشن تکلیف‌ها، توجه به اردوهای دانشجویی و برگزاری اعتکاف‌ها به ویژه ماه رجب که از پربارترین اعتکاف‌ها در حرم مطهر رضوی بود اشاره کرد.
وی با بیان اینکه قشر کم‌توان بسیار قابل احترام و نیازمند به خدمت هستند، اظهار کرد: امسال در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی، برنامه‌های جامعی ویژه جامعه ناشنوایان در شب‌های احیا، مراسم عزاداری دهه آخر صفر و... برگزار شد.

 خدمت‌رسانی گسترده به هیئت‌های مذهبی 
مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه توجه به هیئت‌های مذهبی سراسر کشور و اختصاص فضای ویژه به این هیئت‌ها برای برپایی مجالس عزا در حرم مطهر رضوی را از دیگر اقدام‌های سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: در صحن قدس حرم مطهر رضوی برنامه‌های ویژه‌ای را با عنوان «حسینیه حرم» در دهه آخر صفر تجربه کردیم. در این برنامه هیئت‌های مذهبی از استان‌های مختلف با همان سبک محلی خود در حرم رضوی به عزاداری پرداختند.
وی همچنین ساماندهی عقد و ازدواج در یک رواق با نظم و انتظام خاص، راه‌اندازی چهار چایخانه در صحن‌های مختلف حرم، توجه به خدمات عمومی و نیازمندی زائران از جمله تأسیس سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها در رواق‌های مطهر و... با هدف آسایش خاطر زائران را از دیگر خدمات حرم مطهر رضوی در سال ۱۴۰۱ ذکر کرد.
 
استمرار در بازسازی و نگهداری ابنیه حرم
فیضی تصریح کرد: در بخش تسهیل زیارت آنچه مورد توجه است، استمرار بازسازی و نگهداری ابنیه حرم مطهر رضوی است، ساخت مجموعه کار آسانی است اما نگهداری، به‌روزرسانی و توسعه بر اساس وضع موجود و فعالیت جاری که توسط سازمان عمران و توسعه حرم مطهر رضوی در حال انجام است، کار دشواری است.
 
میزبانی از ۱/۷ میلیون زائر در ایام پیک سال
وی با بیان اینکه افزون بر یک میلیون مترمربع مساحت اماکن متبرکه از ورودی حرم تا روضه منوره است، گفت: نزدیک به ۸۰ هزار متر به فضای مسقف و رواق‌ها اختصاص دارد. امروز حداقل تشرف زائر به حرم مطهر در خلوت‌ترین روزها ۷۰ هزار تشرف است و حداقل تشرف در بیشترین روزها همچون سال تحویل، دهه آخر صفر و... بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تشرف است.
فیضی با اشاره به اینکه خدماتی که در حرم انجام می‌شود قابل مقایسه با سایر اعتاب مقدسه نیست، افزود: این تعدد خدمت کار را برای ما مشکل‌تر می‌کند اما ما خادم زائران هستیم و وظیفه ما خدمت به زائران علی بن موسی الرضا(ع) است.
 
۲۰ هزار متر فضای جدید برای حرم
وی ادامه داد: پروژه زیرسطحی شیخ بهایی یکی از این خدمات است که افزون بر ۲۰ هزار متر به طبقه زیرین حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد، در واقع این اقدام‌ها در حوزه تسهیل زیارت در حال انجام است و ما وظیفه داریم این اقدام‌ها را در شرایطی انجام دهیم که در کنار فعالیت‌های عمرانی، زیارت و خدمت تعطیل نشود.
 
خدمت‌رسانی ۱۰ هزار خادم در شب تحویل سال 
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست از دعوت به خدمت نزدیک به ۱۰ هزار خادم و خادمیار به منظور خدمات‌رسانی به ارادتمندان حضرت رضا(ع) در شب تحویل سال ۱۴۰۲ خبر داد.
امین بهنام اظهار کرد: این معاونت، مدیریت حدود ۱۰ هزار خدمه و نزدیک به ۴۰ هزار خادمیاری را که در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به زائران و مجاوران خدمت می‌کنند، برعهده دارد.
وی گفت: ما در تلاش هستیم در کنار ایجاد فضاهای لازم برای انجام کتیبه‌آرایی، گل‌آرایی و چراغانی در این آستان مقدس توسط خادمان، ورود و خروج زائران و زیارتشان را امن و آسان کنیم تا آنان لحظات معنوی و آرامی را در این آستان مقدس تجربه کنند.