printlogo


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به قدس تشریح کرد
جزئیات جدید از عفو بازداشتی‌های اخیر
سخنگوی قوه قضائیه با تشریح جزئیات جدید از نحوه اجرای فرمان عفو رهبری و برخورداری 22 هزار نفر از بازداشت‌شدگان اغتشاش‌های اخیر گفت: این عفو موجب شد برای این افراد سوءسابقه به وجود نیاید.


مسعود ستایشی در آخرین نشست خبری خود در سال 1401 در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد جزئیات و شرایط ویژه فرمان عفو اخیر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تعداد کل افراد مشمول این فرمان حدود 82 هزار نفر بودند که در دو بخش متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر، محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور دسته‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: حدود 22 هزار نفر از این عده محکومان و متهمان مرتبط با ناآرامی‌ها و اغتشاش‌های اخیر بودند.
وی با یادآوری اینکه این عدد بدان معنا نیست که همه این عده در بازداشت و زندان بوده‌اند و برخی جریان‌ها و رسانه‌های معاند در این زمینه سوءاستفاده و فضاسازی می‌کنند، یادآور شد: بسیاری از این افراد در همان ابتدا با گرفتن تعهد و ابراز پشیمانی آزاد شده و حتی در دایره تعقیب صدور قرار تأمین هم قرار نگرفتند، اما این فرمان عفو سبب زوال سابقه برای آن‌ها خواهد شد.
وی افزود: بر این اساس با اجرای فرمان عفو ۴۸ هزار و ۱۲۶ نفر از ادامه تعقیب معاف و یا از زندان آزاد و ۳۴ هزار نفر بر اساس معیارهای تبیین شده از تخفیف در مجازات بهره‌مند شدند.

پرونده سه چهره مشهور
سخنگوی دستگاه قضا درباره نحوه برخورد این قوه با شایعه‌پراکنی سلبریتی‌ها در فضای مجازی نیز ضمن تأکید بر اینکه در این ارتباط حجت بر همه تمام و اقدام‌ها با جدیت در حال انجام است و با کسی مماشات نخواهیم کرد، گفت: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل‌کنندگان بدون سند و مدرک مجدانه مورد تأکید ماست و البته در این خصوص پرونده‌هایی در حدود 20 یا 30 مورد تشکیل‌ شده است.

توقیف وثیقه و 195میلیارد از اموال مدیر کریپتولند
ستایشی همچنین در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر فرار متهم اصلی پرونده کریپتولند پس از آزادی به قید وثیقه، با تأیید تلویحی این موضوع گفت: به وی توصیه می‌کنم به نفع اوست که خود را به مراجع قضایی معرفی کرده و پاسخگوی شکات خود باشد و مسئله را خودش حل کند.
وی افزود: اقدام‌های حقوقی برای ضبط وثیقه 126 میلیاردی او انجام‌ شده و 195 میلیارد از اموال او نیز شناسایی و توقیف ‌شده که بخش عمده خسارت شکات را تأمین می‌کند.
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده قضایی صادق زیباکلام، رضا کیانیان و آذر منصوری‌ هم با بیان اینکه اتهامات سه نفر اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی بوده، اظهار کرد: پرونده کیانیان در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هر سه نفر متهم به نشر اکاذیب به ‌قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی هستند و برای افراد دوم و سوم نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.
وی در مورد پرونده حمله به سفارت آذربایجان هم با گلایه از عدم همکاری دولت این کشور به ‌ویژه در زمینه اجرای موافقت‌نامه معاضدت قضایی و تبادل زندانیان، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره هیئتی که قرار بود از باکو برای بررسی و پیگیری مسئله به تهران سفر کند، گفت: اطلاعی در خصوص اعزام این هیئت به ما واصل نشده است.
ستایشی همچنین گفت: پرونده آتش‌سوزی و شورش در زندان اوین با 40 متهم تا یک ماه دیگر به دادگاه ارسال خواهد شد.

​​​​​​​خبرنگار: آرش خلیل‌خانه