printlogo


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد
داروی بیشتر از سهمیه برای داروخانه‎های اطراف حرم مطهر رضوی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری برنامه‌ها و خدمات حوزه سلامت در نوروز 1402 گفت: با توجه به سفر زائران و ضرورت ارائه خدمت در محل، 100 تیم درمانی واکنش سریع در حرم مطهر رضوی مستقر خواهند شد.


محمد کیانی اظهار کرد: بیشتر تمرکز ما فعالیت در حرم است و بحث انتقال به بیمارستان برای دریافت خدمات تکمیلی را پس از احیای اولیه در محل خواهیم داشت و تیم‌های واکنش سریع شامل پزشک، پرستار، کارشناس بیماری‌ها و بهداشت محیط است.

فعالیت 265 پایگاه اورژانس در استان
وی تعداد پایگاه‌های اورژانس فعال در استان را 265مورد ذکر کرد و افزود: 136 پایگاه شهری و 129 پایگاه در جاده‌ها مستقر شده‌اند و 290 آمبولانس، چهار بالگرد، 18 موتورلانس و 6 اتوبوس‌آمبولانس در استان فعال است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بهداشت محیط بیان کرد: 441 بازرس بهداشت محیط در قالب 136 تیم نظارت برای سلامت زائران نظارت خواهند کرد و بر 22 نانوایی در اطراف حرم نظارت مستقیم دارند و بازرسان امسال به تجهیزات پرتابل کنترل مواد غذایی مجهز شده‌اند و در همان مکان، سلامت مواد غذایی را تشخیص می‌دهند. 
کیانی همچنین تعداد مراکز فعال بهداشتی درمانی را 245مرکز عنوان کرد و افزود: 68 بیمارستان در ایام نوروز در استان فعال است که از این تعداد 35 بیمارستان در مشهد خدمات‌دهی می‌کنند و همچنین 65 مرکز دیالیز، 857 تخت دیالیز، 228 درمانگاه، 82 مرکز تصویربرداری، 52 مرکز دندانپزشکی، 87 آزمایشگاه و پنج پایگاه مرزی در ایام نوروز فعال هستند.
وی در خصوص تأمین داروها تأکید کرد: بعضی از داروها که متأسفانه کمبود کشوری دارند، ما سهمیه استان و شهر مشهد را با توجه به حضور زائران دریافت خواهیم کرد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد داروخانه‌های شبانه‌روزی استان را 176 داروخانه اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد 102 داروخانه در مشهد است. همچنین 71 داروخانه بیمارستانی در استان وجود دارد که 45داروخانه بیمارستانی در مشهد است و در این ایام خدمات‌دهی می‌کنند. 

شارژ دارو در داروخانه‌های اطراف حرم بیشتر از سهمیه است
 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست گفت: در اطراف حرم مطهر 24 داروخانه فعالیت می‌کنند که 12 داروخانه شبانه‌روزی هستند و 12داروخانه تا ساعت 24 و بیشتر فعالیت می‌کنند تا نیازهای دارویی زائران را برطرف کنند. 
ناصر وحدتی ادامه داد: این داروخانه‌ها از نظر تأمین دارو بیشتر از سهمیه شارژ می‌شوند تا کمبودی نداشته باشند. 
وی گفت: اگر کمبود داروهای خاص وجود داشته باشد به صورت کشوری است و ما سهمیه استان خود را دریافت می‌کنیم همچنان که اگر آن بیمار در استان خودش هم بود، این کمبود دارو را داشت. 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص دیگر داروها که کمبود کشوری ندارد، بیان کرد: ما داروهای دیگر را بر اساس پیش‌بینی درخواست داده‌ایم و از این نظر کمبودی نخواهیم داشت.

کمبود داروهای سوختگی نداریم 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: تاکنون کمبود داروی سوختگی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به ما گزارش نشده است و در این موضوع کمبودی نداریم. 
وی در خصوص خدمات‌دهی به زائران در ایام نوروز گفت: بیمارستان‌ها در سه طبقه دسته‌بندی شده است و بیمارستان‌های نزدیک به حرم در اولویت خدمات‌دهی به زائران هستند. وی گفت: چهار بیمارستان طالقانی، امدادی کامیاب، هاشمی‌نژاد و ولایت برای تروما و تصادفات در نظر گرفته شده‌اند و افزون بر این بیمارستان‌های دیگری برای پشتیبانی از این بیمارستان‌ها مشخص شده‌اند. 
بدیعی اظهار کرد: 186 درمانگاه خصوصی که خدمات سرپایی ارائه می‌دهند، برای خدمات‌رسانی به زائران در نظر گرفته شده‌اند. همچنین 70 درصد مطب‌ها ملزم به خدمات‌دهی در ایام نوروز هستند. 

خدمات‌دهی اورژانسی در اطراف حرم با موتورلانس 
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به ازدحام جمعیت و ترافیک موجود در راه‌های منتهی به حرم مطهر، خدمات اورژانسی در ابتدا با موتورلانس‌ها انجام می‌شود. 
علی یزدانی با توجه به مراسم‌های مختلف در حرم در ایام نوروز و تحویل سال و شب‌های قدر اظهار کرد: تعداد آمبولانس‌های مستقر در حرم به دوبرابر افزایش یافته است.

خبرنگار: طیبه بازپور