printlogo


مدیر این مدرسه عالی تشریح کرد
جذب طلاب مستعد شاخصه‌ مهم مدرسه فقاهت
مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) وابسته به آستان قدس رضوی، با اشاره به سیاست‌ها و رویکردهای این مدرسه در جذب طلاب توانمند، بااستعداد و علاقه‌مند، گفت: موضوع جذب طلبه برای مدرسه عالی فقاهت از نکات حساس و راهبردی برای آینده و اثربخشی، بازدهی و کارآمدی این مدرسه است. 


مدیر مدرسه عالی فقاهت همچنین به برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی در این مجموعه هم اشاره و اضافه کرد: اسم این مدرسه، مدرسه عالی فقاهت است و ما این حوزه را صرفاً در فقه محدود نکرده‌ایم، بلکه فقاهت در اینجا به معنای مطالعات عمیق اجتهادی است و در ابعاد گوناگون آن همچون تفسیر، تبلیغ و... مطالعات عمیق انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر وحدتی شبیری در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز، به فرایند جذب و پذیرش در مدرسه عالی فقاهت اشاره کرد و گفت: جذب و پذيرش در این مدرسه، امری راهبردی به شمار می‌آید زیرا معتقدیم اگر با 
دقت عمل؛ افراد مستعد و علاقه‌مند به رشد را جذب کنیم، این مدرسه در آینده درخشش و پویایی لازم را پیدا خواهد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری تصریح کرد: از همین رو کمیته جذب و پذیرش به صورت منظم تشکیل جلسه می‌دهد و ابعاد پذیرش را بررسی می‌کند. ما برای جذب طلاب فرایند رصد را تعریف کرده‌ایم؛ بخشی از آن، ارتباط و تعامل با استادان محترم درس خارج است که در این تعامل تلاش می‌کنیم بتوانیم بهترین و مستعدترین طلاب را شناسایی کنیم. این فرایند تاکنون فقط در مشهد انجام شده و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده شده بتوانیم برای سال سوم از سایر شهرها و همچنین از حوزه‌های علمیه خارج کشور، نخبگان را پذیرش کنیم.  حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری با اشاره به تأکیدات تولیت مبنی بر ضرورت کیفیت آموزش، یادآور شد: ما به منظور تحقق این امر، به کمیت بالا در جذب افراد توجه نمی‌کنیم بلکه توجه ما به کیفیت و سطح علمی افراد است تا بتوانیم در امر آموزش گام‌های مؤثری برداریم. سالانه به طور میانگین ۱۵ نفر پذیرش داریم، یعنی طی دو سال گذشته ۳۰ نفر پذیرش شده‌اند، تا زمانی که زیرساخت‌ها و فرایندها به طور کامل فراهم شود و بتوانیم این امر را گسترش دهیم. 
رئیس مدرسه عالی فقاهت با اشاره به آماری از روند ارزیابی و پذيرش، ابراز کرد: امسال در فرایند پذیرش از بین ۷۰۰ نفر با بررسی رزومه‌ علمی آن‌ها، ۱۰۰ نفر انتخاب و پس از برگزاری جلسات متعدد از این تعداد به 30 نفر رسیدیم. سپس بعد از انجام مصاحبه توسط علما و استادان درس خارج مشهد و قم، در نهایت ۱۶نفر پذیرش شدند.