printlogo


بررسی وضعیت کاستی های زیر ساختی مشهد برای پذیرایی از زائران در گفت و گو با نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی
نگاه ملی به زیارت همچنان درگیر تعارف‌های مسئولان است
درباره مشهد؛ شهر امام مهربانی‌ها آن‌قدر بازنمایی رسانه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی جدی است که شاید کوچک‌ترین خللی در این شهر، تیتر یک رسانه‌ها شود. شاید این توجه رسانه‌ها بر اساس اهمیت و جایگاه مشهد و مقصد بودن آن برای خیل عظیمی از هموطنانمان و زائران خارجی خیلی بی‌راه نباشد؛ اما مشهد چه سهمی از توجه مسئولان کشوری دارد؟


به گزارش قدس خراسان، سال گذشته با وجود اینکه زیارت در ردیف بودجه کشور سهمی نداشت؛ اما با مطالبه مسئولان مبلغ 200 میلیارد تومان برای بودجه استان خراسان رضوی در نظر گرفته شد. هرچند طبق گفته رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی تا آبان ماه سال جاری فقط ١٥ درصد از این مبلغ تخصیص یافته است و البته می‌‌توان گفت تاکنون از 200میلیارد تومان، درصد قابل توجهی اختصاص پیدا نکرده و محقق نشده است.
برای بودجه سال آینده اما دولت ردیف بودجه زیارت را با 100 میلیارد تومان برای چهار شهر زیارتی مشهد، قم، شیراز و شهر ری در نظر گرفته که به هیچ وجه قابل قیاس با اهمیت مشهد برای خدمات‌دهی مناسب در حوزه‌های زیرساختی، رفاهی و فرهنگی به زائران نیست.

بودجه زیارت رها نشده 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان درباره سهم مشهد از توجه ویژه مسئولان و تناسب آن با نیازهای این قطب زیارتی گفت: بودجه زیارت رها نشده و بحث بر سر جداول است. در حال پیگیری و رایزنی با رئیس کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس هستیم تا بتوانیم نگاه ویژه متناسب با اهمیت و نیاز مشهد را تأمین کنیم.
فاطمه رحمانی با بیان اینکه از زمان تشکیل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیگیر بودجه زیارت و نیازهای زیرساختی برای زائران بوده‌ام، گفت: مبلغی که برای بودجه زیارت اختصاص داده شده، بسیار کم است و به هیچ وجه پاسخگوی نیاز شهر مشهد نیست.
این نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه برخی امکانات برای مشهد دیده شده، متذکر شد: مشهد از نظر زیرساختی در همه زمینه‌ها نسبت به شاخص‌های کشوری عقب‌مانده‌تر است. 
وی ادامه داد: به طور مثال سرانه تخت بیمارستانی یکی از این عقب‌ماندگی‌هاست. در حالی که مشهد 3 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نیست و باید ۳۰ میلیون زائری را که به این شهر سفر می‌کنند، درنظر گرفت به خصوص در ایام پیک که حجم زیادی در بازه زمانی کوتاهی میهمان این شهر می‌شوند.
رحمانی با اشاره به ایام پیک حضور زائران تصریح کرد: در نوروز به صورت چشمگیر پذیرای زائران هستیم و امکان‌پذیر نیست در ایامی مثل عید نوروز یا دهه آخر صفر، از حضور زائران کاسته و این حضور در ایام دیگر سال تقسیم شود تا امکانات عادی و موجود در مشهد پاسخگوی حضور زائران باشد.

کلنگ‌زنی بیمارستان هزار تختخوابی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به طور مثال درباره سرانه تخت بیمارستانی می‌توان گفت وقتی زائران از کشورهای دیگر برای درمان به مشهد می‌آیند و همچنین اتباعی که در مشهد هستند و به دلیل نزدیکی مشهد با مرز به عنوان شهری که امکانات مناسب‌تری در این زمینه دارد و به جز مشهد در هیچ جای دیگر وجود ندارد، این فقط یک نیاز ضروری در حوزه درمان است.
وی با اشاره به اینکه اواخر هفته یک بیمارستان هزار تختخوابی در مشهد کلنگ‌زنی خواهد شد، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی داشتند و جلساتی که با مسئولان برگزار کردیم و رایزنی‌هایی که با تلاش همه اتفاق افتاد، به دنبال گرفتن مجوز ماده 23 بیمارستان هزار تختخوابی دیگری هم برای مشهد هستیم.
رحمانی با اشاره به اینکه اولویت دولت پرداختن به پروژه‌های نیمه‌تمام است، توضیح داد: با تلاشی که از سوی نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد، پروژه‌هایی را که ماده 23 هستند و در حوزه زیرساختی اهمیت ویژه‌ای دارند، تا حد مناسبی در حوزه آب، دانشگاه فردوسی و تخت بیمارستانی پیش برده‌ایم.

چالش تأمین آب برای شهر زیارتی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت بحث آب مشهد، یادآور شد: در چند هفته گذشته جلسه‌ای در حوزه آب مشهد داشتیم و در این جلسات اتفاقاً به مسئولان کشوری می‌گویم مشهدی‌ها مجاور امام رضا(ع) هستند و خودشان را میزبان زائر می‌دانند. اگر خودشان صرفه‌جویی کنند یا اصلاً آبی مصرف نکنند؛ اما زائری که این‌همه راه می‌آید، برای شرب و تطهیر وقتی می‌خواهد به محضر امام رضا(ع) مشرف شود، اگر آب نباشد یا کم باشد، چه کاری باید انجام دهد؟
وی از جمله اقدامات نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی برای بحران آب را پیگیری برای آب سد دوستی ذکر کرد و گفت: در حال رایزنی هستیم که سهم بیشتری از این آب دریافت کنیم و بحث انتقال آب از هزارمسجد به مشهد هم در این زمینه مسکن است.
رحمانی افزود: درخصوص انتقال آب از دریای عمان به مشهد هم خیلی جدی پیگیری می‌کنیم و دولت هم در این زمینه نگاه مثبتی دارد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت و اهمیت نگاه ویژه به مشهد متذکر شد: زیرساخت‌ها در مشهد برای حجم زیاد زائران آماده نیست؛ اما به جز کمبودهای زیرساختی در بحث‌های دیگر از جمله نیاز ضروری زائران هم مشکلاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر بخواهم یک نمونه از آن را برای نزدیک شدن ذهن بیان کنم به طور مثال باید بگویم سال گذشته عید نوروز مردم پس از شرایط کرونایی برای زیارت حضرت رضا(ع) به مشهد آمدند. یک راهکار اسکان‌های موقت بود که در مدرسه‌ها اتفاق افتاد؛ اما به جز سرپناه، زائر به پتو هم نیاز دارد. اسکان موقت از جنس مدرسه به نقاشی و فضای در شأن زائر هم نیاز دارد.
رحمانی با تأکید بر اینکه مسائل کلان مثل سفر آسان و حمل‌ونقل ریلی، تأمین پایدار آب، بیمارستان و پروژه‌های بزرگ حتماً نیاز زائر است؛ اما پذیرایی از زائران حضرت به همین موارد خلاصه نمی‌شود، به خصوص در ایام پیک حضور زائران در مشهد که همه امکانات برای میزبانی شایسته بسیج می‌شوند، لازم است به هزینه‌هایی فکر کنیم که باید برای راحتی بیشتر زائر تأمین شوند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدرسه بدون پکیج که شرایط استحمام و آمادگی پیش از زیارت را برای زائران فراهم نکند، یک نقص است، تأکید کرد: هنوز به بودجه و جداول آن امیدواریم و معتقدیم باید نیازهای مشهد در حوزه زیارت با توجه به اینکه نه تنها میزبان مردم ایران بلکه میزبان زائران دیگر کشورها هم هستیم، به درستی دیده و تأمین شود.