printlogo


گفت‌وگو با رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری تهران در آستانه چهارشنبه آخر سال
هر سال 300 هزار ایرانی می‌سوزند
آسیب‌ها و خسارت‌های پس از چهارشنبه سوری، آن را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل کرده است. استفاده از مواد محترقه آمار مصدومان بیمارستان‌ها و فوتی‌ها را هر سال افزایش می‌دهد به‌طوری که رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری می‌گوید تاکنون و پیش از فرا رسیدن چهارشنبه سوری سال جاری، حدود ۳۰مجروح مرتبط با این حوادث به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.


دکتر مصطفی ده‌مرده‌ئی در مصاحبه با ما از سوختگی به عنوان آسیب شایع این روزها و شب‌ها گفته است.

300 هزار سوخته در سال
وی با اشاره به وضعیت کشور در خصوص آسیب سوختگی می‌گوید: هر سال 300هزار نفر در ایران برای درمان سوختگی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که از این رقم حدود 30هزار نفر بستری می‌شوند و3هزار نفر هم بر اثر شدت آسیب وارده و عوارض ناشی از آن به‌ویژه عفونت فوت می‌کنند.
وی در همین زمینه می‌افزاید: ایران با اینکه از نظر اقتصادی و اجتماعی جزو کشورهای متوسط به بالای دنیا محسوب می‌شود اما به لحاظ ایمنی و پیشگیری از آسیب سوختگی جزو کشورهای بسیار ضعیف است؛ یعنی آمار سوختگی ما با کشورهای فقیر برابری می‌کند. 
ده‌مرده‌ئی، بد شکلی و بد فُرمی صورت، قطع عضو، محدودیت‌های حرکتی، مشکلات روحی و روانی و از کار افتادگی را مهم‌ترین عوارض سوختگی عنوان می‌کند و می‌افزاید: سوختگی یک بیماری موقت نیست؛ یعنی نباید تصور کنیم کسی که دچار سوختگی و پس از بستری شدن در بیمارستان، درمان شد کاملاً بهبود یافته است، چون با تمام پیشرفت علم پزشکی هنوز سوختگی درمان نشده و این هنوز یک معضل است. در واقع آثار ناشی از سوختگی تا آخر عمر با قربانیانش باقی می‌ماند.
وی درمان سوختگی را بسیار هزینه‌بر می‌خواند و می‌گوید: در وهله نخست آسیب‌دیده سوختگی اگر بخواهد از درمان‌های نوین استفاده کند اصلاً نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد، چون پانسمان‌های نوین به‌قدری گران هستند که نمی‌شود به آن‌ها فکر کرد، بنابراین به ناچار باید به درمان‌های قدیمی رو بیاورد. البته در این درمان‌ها هم دولت یارانه می‌دهد، یعنی یک پانسمانی که مثلاً یک‌میلیون تومان قیمت دارد دولت 100هزار تومان آن را دریافت می‌کند. با وجود این، درمان سوختگی برای بیمار بسیار گران تمام می‌شود. در واقع درمان هر درصد سوختگی در ایران یک تا 5میلیون تومان است. البته اگر بیمار سوختگی بخواهد در بیمارستان‌های خصوصی درمان شود باید دست‌کم 200میلیون تومان در جیبش داشته باشد وگرنه حتی با 10درصد سوختگی پذیرش نمی‌شود. در حال حاضر فقط یک دست لباس سوختگی بالای 10میلیون تومان قیمت دارد؛ داروهای سوختگی هم که جای خود دارند. 
وی می‌گوید: مشکلاتی که بیماران سوختگی پیدا می‌کنند به هیچ وجه قابل قیاس با سایر بیماران نیست، بنابراین پیشگیری از سوختگی باید همواره به عنوان یک اصل برای همه ما مطرح باشد. البته گاهی با وجود بعضی مراقبت‌ها نیز چنین اتفاقی می‌افتد که بحث آن جداست، ولی در مواردی که می‌توانیم باید رعایت کنیم؛ مثلاً در چهارشنبه‌سوری می‌توانیم دست فرزندمان ترقه ندهیم یا از خرید ترقه و دیگر ملزومات خطرناک که در این ایام استفاده می‌شود جلوگیری کرده یا مانع قرار گرفتنشان جلو آتش شویم. 
مصطفی ده‌مرده‌ئی در همین زمینه از سوختگی 30 نفر از هموطنان به دلیل احتراق مواد محترقه در چند روز اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: البته بیشتر آن‌ها سرپایی درمان شدند اما آسیب‌های وارده به تعدادی هم بسیار زیاد بود.

مردم به فکر ایمنی خود نیستند
وی با اشاره به اینکه ضعف اقتصادی موجب شده مردم چندان به فکر ایمنی خودشان در مقابل حوادث احتمالی نباشند، تصریح می‌کند: یعنی شرایط ما در این زمینه بدتر از گذشته شده، به‌طوری که کمتر خانه‌ای را در کشور می‌بینیم که مجهز به سیستم اطفای حریق باشد یا در اتومبیل‌ها کپسول ضدحریق وجود ندارد. از سوی دیگر، در بحث آموزش ایمنی به مردم به‌شدت ضعف داریم تا جایی که صدا و سیما وقتی می‌خواهد برای سوختگی برنامه پخش کند، پول می‌خواهد؛ می‌گوید پول بدهید تا برای شما برنامه پخش کنم. 
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری تهران با انتقاد از دولت و مجلس به دلیل بی‌توجهی به بیماران سوختگی می‌گوید: در بیشتر کشورها، دولت‌ها، نمایندگان مجلس، سازمان‌ها و خیریه‌ها با وضع قوانین حمایتی به کمک بیماران سوختگی می‌آیند اما در کشور ما به جز وزارت بهداشت آن‌هم تا حدی، هیچ کسی به فکر آسیب‌دیدگان سوختگی نیست. 
وی سپس به بحث بودجه بخش سوختگی می‌پردازد و می‌گوید: بیمار که به بیمارستان مراجعه می‌کند ما را می‌شناسد و نمی‌داند بخش‌هایی که باید از او حمایت کند دولت و مجلس هستند. اکنون قیمت یک دستگاه دِرماتم شارژی به 500 میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که درماتم‌های بیمارستان شهید مطهری همه قدیمی و مستهلک شده‌اند ولی مجبوریم همچنان با آن‌ها کار ‌کنیم؛ این موضوع هم برای بیمارستان و هم برای بیماران خوب نیست ولی دولت و مجلس که باید برای درمان سوختگی هزینه بیشتری کنند این کار را انجام نمی‌دهند. برای مثال برای تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان باب‌الحوائج(ع) در منطقه کن 600میلیارد تومان نیاز است اما در لایحه بودجه فقط یک میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد. با این روند، اگر تورم ثابت بماند 600 سال طول می‌کشد تا این بیمارستان تجهیز و راه‌اندازی شود. با وجود این، یک نفر در دولت و مجلس نمی‌پرسد چرا این بیمارستان پس از گذشت 10سال از ساخت آن همچنان خاک می‌خورد. دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی باید بیمارستان سوختگی داشته باشند اما ندارند. همین بیمارستان شهید مطهری که 50سال از عمرش می‌گذرد چرا باید همچنان بهترین بیمارستان سوانح سوختگی کشور باشد؟ مهم‌ترین دلیل همه این موارد این است که سلامت مردم و بخش سوختگی اولویت مجلس و دولت نیست. 

خبرنگار: محمود مصدق