printlogo


رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار همتای بلاروسی خود بیان کرد
ترسیم نقشه راه جامع برای توسعه روابط راهبردی
از آخرین باری که الکساندر لوکاشنکو در ایران بوده است یعنی از سال 2006، حدود 17سال می‌گذرد. حالا او برای چهارمین بار در سفری دوروزه راهی ایران شده تا با مقامات کشورمان دیدار کند.


به ‌گزارش قدس به ‌نقل از وبگاه رسمی رئیس‌جمهور، بر پایه آنچه در نشست خبری لوکاشنکو با حجت‌الاسلام  والمسلمین رئیسی مطرح شده، در این سفر هشت تفاهم‌نامه بین دو طرف امضا شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به توافق‌های ارزشمند‌ ایران و بلاروس در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و راه، ابراز امیدواری کرد پایبندی و اجرای این توافقات‌، تقویت روابط‌ دو کشور و تأمین منافع دو ملت را به ارمغان آورد.

نقشه راه توسعه روابط تنظیم شده است
سیدابراهیم رئیسی همچنین افزود: امروز پس از ۳۰ سال روابط دوستانه، جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، نقشه راه جامعی برای توسعه روابط راهبردی خود در حوزه‌های مختلف طراحی کرده‌اند که حتماً آینده‌ متفاوتی را رقم خواهد زد.
دکتر رئیسی افزود: این نقشه راه بر اساس شرایط و ظرفیت‌های ایران و بلاروس مسیر دو کشور را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روشن‌تر می‌کند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا، همکاری‌های بسیار خوبی با همدیگر داشته باشیم و این همکاری‌ها را بر اساس مواضع و منافع مشترک توسعه دهیم.

تفاوت ایران در فاصله ۱۷ سال
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک از دعوت رئیس‌جمهور ایران برای انجام سفری رسمی پس از ۱۷ سال از آخرین سفرش به تهران قدردانی کرد. وی با مقایسه وضعیت کشورمان در فاصله بین دو سفرش گفت: باید اذعان کنم هیچ تحریم و فشاری نتوانسته ملت ایران را از پیشرفت بازدارد و این یک واقعیت است که امروز ایران مستقل و قوی به مسیر خود ادامه می‌دهد.
لوکاشنکو تصریح کرد: اگر همه اسناد و توافق‌نامه‌ها اجرایی شوند، می‌توان به هدف در نظر گرفته شده برای افزایش حجم تبادلات تجاری دوجانبه به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافت.
رئیس‌جمهور بلاروس با بیان اینکه او هم با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی هم‌نظر است که تحریم دوره و زمانی برای فرصت‌سازی است، تأکید کرد: نباید فرصتی که اکنون در سایه مقابله با تحریم‌ها برای دو کشور ایجاد شده را از دست داد.

آسیب‌شناسی توافق‌های گذشته
لوکاشنکو گفت: یکی از مشکلات گذشته این بود که توافق‌ها و اسناد امضا شده بین دو کشور معمولاً پیگیری و اجرایی نمی‌شدند. ما تأکید داریم هر چه مورد توافق دو طرف قرار گرفته، بدون هر گونه حاشیه‌ای به مرحله اجرا برسند و تلاش می‌کنیم سطح روابط دو کشور را در چارچوب این توافق‌ها بیش از پیش توسعه دهیم.
در پایان این نشست نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، در حضور رئیسان جمهور دو کشور به امضا رسید.

بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌بنیان
رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه دیدارها و رایزنی‌های خود از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی دیدن کردند.
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در حاشیه دیدار و رایزنی‌های خود با مقامات کشورمان، با همراهی دکتر سیدابراهیم رئیسی، از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان تعدادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های سلامت، صنایع الکترونیکی و مخابراتی، نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت نیروگاه بازدید کرد.
همچنین رؤسای جمهور دو کشور در این نمایشگاه از نزدیک در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید انواع داروها، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و همچنین تجهیزات نیروگاهی و استخراج نفت، گاز و پتروشیمی قرار گرفتند.

امضای هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس
نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و بلاروس هم یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این سفر بود که در آن هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به امضا رسید. این اسناد که توسط مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور دکتر رئیسی و لوکاشنکو امضا شد، در زمینه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور هستند. وزیران خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری مقاماتی بودند که این اسناد را با همتایان بلاروسی امضا کردند.