printlogo


مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد:
مشهد، نیازمند 58 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر است
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در نشست خبری که صبح یکشنبه ۲۱اسفند ماه در شهرداری مشهد با حضور خبرنگاران برگزار شد، از وقوع  ۷ هزار و ۸۴۵ مورد آ‌تش‌سوزی از ابتدای سال در شهر مشهد خبر داد و در تشریح جزئیات آن گفت: این حوادث شامل حریق‌ ساختمان به دلیل گرمای اجزای شبکه توزیع برق، ضایعات و زباله خارج از ساختمان و وسایل نقلیه با منشأ شعله‌های کوچک، سطل زباله، باکس زباله و باکس بازیافت بوده است.


​​​​​​​آتشپاد دوم مجید فرهادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸ هزار عملیات امداد و نجات توسط آتش‌نشانی انجام شده، این مأموریت‌ها را شامل رهایی و نجات افراد از آسانسور، محبوسی مانند باز کردن درِ منزل و نجات فرد و همچنین برداشتن انگشتری و زیورآلات برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: خدمات ایمنی سازمان آتش‌نشانی از ابتدای سال 1401 بیش از 7 هزار مورد و شامل نجات افراد از مزاحمت حیوانات، دفع حشرات مزاحم و رهایی و نجات حیوانات 
گیر کرده بوده است.

258 هزار و 302 تماس اشتباهی با آتش‌نشانی
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تعداد همه تماس‌ها با شماره 125 را در این بازه زمانی ۶۰۶  هزار و ۶۴۸ مورد عنوان و تشریح کرد: از این تعداد، ۳۰ هزار و ۵۹۱ تماس عملیاتی، ۲۰۴ هزار و ۲۵۸ تماس مزاحمی، ۲۵۸ هزار و ۳۰۲ تماس اشتباهی، ۴۰ هزار و ۴۱۳ تماس مشاوره و بیش از ۷۳ هزار تماس در سایر موارد بوده است.
فرهادی افزود: در میان آمار تماس مزاحمی، یک شهروند در یک روز ۱۵۰ مرتبه تماس گرفت و برخی از آن‌ها منجر به اعزام خودرو نیز شده بود که البته از این شهروند شکایت و پرونده‌ قضایی برایش تشکیل شد.
وی گفت: از ابتدای امسال بیش از ۳ هزار مورد پروانه ساختمانی، ۴هزار و ۸۳۵ مورد عدم خلاف (پایان سفت‌کاری) و ۳هزار و ۸۸۶ مورد پایانکار بهره‌برداری صادر شده است.

مشهد، نیازمند 58 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر است
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در ادامه عنوان کرد: در سال جاری توسط سازمان آتش‌نشانی ۳۳ هزار و ۴۴۸ نفرساعت آموزش تخصصی ضمن خدمت برگزار شده که مجموع نفرات شرکت‌کننده در این آموزش‌ها ۳ هزار و ۳۱ نفر و تعداد دوره‌های برگزار شده ۱۳۷ مورد بوده است. همچنین ۴۳۱هزار و ۷۹۳ نفرساعت آموزش شهروندی برای اصناف، مهد‌های کودک، مدرسه‌ها، هنرستان‌ها و مراکز کارودانش برگزار شده است.
به گفته فرهادی در سال جاری ۲۱ دستگاه خودرو در قالب خرید جدید، اورهال و کاربری‌سازی به ناوگان آتش‌نشانی اضافه شده است. دو دستگاه خودرو (پلتفرم و نردبان) نیز برای نوسازی و بهینه‌سازی، تحویل پیمانکار شده است.
وی اضافه کرد: تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۴ بر اساس برنامه، ۵۸ ایستگاه در سطح شهر مشهد مقدس است.

ایمنی و استحکام ساختمان‌ها متفاوت است
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: ایمنی از منظر آتش‌نشانی با آنچه در افکار عمومی وجود دارد، متفاوت است. نظر سازمان، سیستم‌ها و اعلان و اطفای حریق است. برخی فکر می‌کنند استحکام ساختمان هم با آتش‌نشانی است. ۱۵۰ ساختمان با شرایط و کاربری مختلف ثبت و تذکر‌های لازم به آن‌ها داده شده است.
فرهادی تصریح کرد: منطقه ثامن یک منطقه ویژه در کشور است و به لحاظ سیاسی و امنیتی برای ما مهم‌تر است و فضای خاصی دارد. در این منطقه ۹ ایستگاه عملیاتی داریم که خودرو‌های سبک در این ایستگاه‌ها هستند. همچنین از موتور‌های چهارچرخ در اطراف حرم استفاده می‌کنیم.

شب‌کاری باید پرداخت شود
وی درباره تجمع‌های صورت گرفته از سوی آتش‌نشان‌ها درباره وضعیت حقوق و‌ مزایا هم به خبرنگاران این‌گونه پاسخ داد: تجمع‌هایی بدون حاشیه برگزار شد و از سوی مدیران شهرداری و استانداری پیگیری‌هایی‌صورت گرفت.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تأکید کرد: تعطیل‌کاری و شب‌کاری باید پرداخت شود؛ اما پرداخت آن از سوی دیوان عدالت اداری، ممنوع شده است.
فرهادی با بیان اینکه موضوع پرداخت نشدن تعطیل‌کاری و شب‌کاری را قبول دارم و باید این موضوع پیگیری شود، یادآور شد: از ابتدای 6 ماه دوم سال برای نیرو‌های عملیاتی ترمیم حقوق صورت گرفت. مدیریت شهری، فرماندار و استاندار تلاش می‌کنند معیشت آتش‌نشانان به حد اعلا برسد.
وی توضیح داد: دیوان عدالت اداری پرداخت تعطیل‌کاری و شب‌کاری به شهرداری را ممنوع کرده و در اختیار  شهرداری نیست. رایزنی شده مکمل و جایگزینی ایجاد شود از جمله برای افزایش سقف اضافه کار به ۱۷۵ساعت رایزنی کرده‌ایم.

خبرنگار: الهـام مـعصومـی‌نـژاد