printlogo


جهشی دیگر در علم پزشکی کشور
انجام نخستین جراحی آنژیوگرافی مغزی در رشت
نخستین عمل جراحی آنژیوگرافی مغزی در بیمارستان پورسینای رشت با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ آنژیوگرافی با موفقیت انجام شد. این دستگاه نقش مهمی در تشخیص به‌موقع بیماری‌های عروق مغزی دارد. 


آنژیوگرافی مغزی با استفاده از اشعه ایکس تصاویری تولید می‌کند که به تشخیص انسداد یا ناهنجاری‌های دیگر مانند آنوریسم در رگ‌های خونی سر و گردن توسط پزشکان کمک می‌کند و این روش تصاویر بسیار دقیق و واضحی از رگ‌های خونی مغز ایجاد می‌کند و می‌تواند نیاز به جراحی را برطرف کند. 
با کمک آنژیوگرافی امکان انجام همزمان تشخیص و درمان فراهم می‌شود و این دستگاه پیشرفته که به‌گفته کارشناسان، محدود به کشورهای خاص است، در گیلان به بهره‌برداری رسیده است و در نجات جان بسیاری از بیماران که دچار عوارض مغزی می‌شوند، مؤثر خواهد بود. 
در آنژیوگرافی مغزی، لوله پلاستیکی نازکی به نام کاتتر از طریق یک برش کوچک در ران وارد شریان پا می‌شود. در برخی موارد ممکن است کاتتر را از طریق شریان بازو وارد کنند. 
در هر صورت با استفاده از اشعه ایکس، کاتتر به ناحیه مورد بررسی هدایت می‌شود و هنگامی که در محل صحیح خود قرار گرفت، ماده حاجب به داخل آن تزریق می‌شود و تصاویر با استفاده از اشعه ایکس ثبت می‌شوند. 
نحوه حرکت ماده حاجب داخل کاتتر می‌تواند در معاینه، تشخیص و درمان مشکلات عروق مغزی به پزشکان کمک کند. پزشکان از آنژیوگرافی مغز برای تشخیص یا تأیید ناهنجاری‌های درون رگ‌های خونی مغز استفاده می‌کنند. اشعه ایکس نوعی تشعشع است و از بیشتر اجسام از جمله بدن 
عبور می‌کند. 
تکنسین با دقت پرتو اشعه ایکس را در ناحیه مورد نظر نشانه می‌گیرد، سپس دستگاه یک انفجار کوچک از تشعشعات را تولید می‌کند که از بدن بیمار می‌گذرد. درنهایت تشعشع تصویری را روی فیلم عکاسی یا آشکارساز مخصوص ثبت می‌کند. قسمت‌های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلف جذب می‌کنند. استخوان متراکم بخش زیادی از تابش را جذب می‌کند در حالی که بافت نرم مانند عضله، چربی و اندام‌ها بیشتر اشعه ایکس را از خودشان عبور می‌دهند و مقدار کمی از آن را جذب می‌کنند. در نتیجه، استخوان‌ها در عکس‌برداری با اشعه ایکس، سفید به نظر می‌رسند. همچنین بافت نرم در سایه‌های خاکستری و هوا سیاه به نظر می‌رسد.گاهی آنژیوگرافی مغزی را آنژیوگرافی دیجیتالی می‌نامند. در این حالت تصاویر توسط کامپیوتر دستکاری می‌شوند به‌طوری که استخوان پوشاننده جمجمه و بافت‌ها که معمولاً عروق را پنهان می‌کند، از تصویر حذف شده و در نتیجه رگ‌ها به وضوح دیده می‌شوند.